تکمیل آموزشهای تخصصی برداشت گندم برای کاهش ضایعات مزرعه؛
جلسه دوم وبینار آموزشی راهکارهای کاهش ضایعات گندم در مرحله برداشت برگزار شد
به گزارش روابطعمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان (شاهرود)، در راستای ارتقای دانش فنی کارشناسان و بهرهبرداران و باهدف صیانت از تولید ملی و کاهش ضایعات محصول گندم، جلسه دوم وبینار آموزشی «راهکارهای کاهش ضایعات گندم در مرحله برداشت» با تدریس زینالعابدین امید مهر عضو هیئتعلمی مرکز شاهرود در شبکه آموزش کشاورزی مرکز برگزار شد.
در این وبینار، مباحث تخصصی مرتبط با انواع افت در زمان برداشت گندم تشریح شد و نقش تنظیم صحیح ماشینهای برداشت در کاهش هدررفت محصول موردتأکید قرار گرفت. همچنین شرکتکنندگان با اصول کالیبراسیون و تنظیم اجزای مختلف کمباین از جمله هد، واحد کوبش و بخش جداسازی آشنا شدند.
در ادامه، اهمیت معاینه فنی کمباینها و نقش مهارت رانندگان در افزایش کیفیت عملیات برداشت و کاهش ریزش دانهها مورد بررسی قرار گرفت. مدرس دوره با اشاره بهضرورت بازدید و کنترل مستمر ماشینآلات برداشت، بهرهگیری از دانش فنی و رعایت اصول اجرایی را از عوامل کلیدی کاهش ضایعات دانست.
همچنین عوامل محیطی مؤثر بر میزان افت محصول از جمله شرایط آبوهوایی، رطوبت مناسب دانه و زمان بهینه برداشت تشریح شد و راهکارهای عملی برای مدیریت صحیح عملیات برداشت در اختیار شرکتکنندگان قرار گرفت.
این وبینار باهدف افزایش بهرهوری تولید، کاهش ضایعات در مرحله برداشت و ارتقای درآمد بهرهبرداران برگزار شد و بر نقش آموزش و بهکارگیری یافتههای فنی در حفظ محصول گندم بهعنوان یکی از مهمترین محصولات راهبردی کشور تأکید شد.
جهت دریافت اخبار در کانال ایتای سازمان کلیک نمایید



نظر شما :