معاون وزیر و رئیس سازمان تات در تور رسانه ای جشنواره گل های داوودی؛
ایران به دنبال تأمین امنیت غذایی با مدیریت ضایعات/ نجات ۱۸ میلیون مترمکعب آب تنها با صرفهجویی در برنج
به گزارش روابط عمومی سازمان تات، غلامرضا گلمحمدی» در این نشست با اشاره به جایگاه مدیریت ضایعات در ارتقای بهرهوری و تحقق امنیت غذایی پایدار، بر لزوم عزم ملی و فرهنگسازی گسترده در این زمینه تأکید کرد.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، امنیت غذایی پایدار را متکی بر چهار پایه «دسترسی»، «فرهنگ مصرف درست»، «سلامت» و «پایداری منابع» دانست و گفت: «مدیریت ضایعات کشاورزی و ترویج مصرف درست، گامی ضروری در راستای استفاده از تمام ظرفیتها برای افزایش بهرهوری در بخش کشاورزی است.»
آمارهای کلیدی ضایعات و پیامدهای ملی
وی با بیان اینکه آمار ضایعات بخش کشاورزی در ایران بین ۲۰ تا ۳۰ درصد برآورد میشود، اظهار داشت: در صورت کاهش تنها ۱۰ درصدی این ضایعات از حجم تولید ۱۲۰ میلیون تنی سالانه، حدود ۱۳ میلیون تن غذای اضافی قابل استحصال خواهد بود که رقمی بسیار قابل توجه است.
گلمحمدی با هشدار درباره هدررفت منابع، تصریح کرد: «برای تولید هر دانه برنج، ۹۹ سیسی آب مصرف میشود. تنها هدررفت آب ناشی از دورریز برنج در کشور، بالغ بر ۱۸ میلیون مترمکعب برآورد میشود. بر اساس مطالعات، کاهش ضایعات کشاورزی میتواند غذای مورد نیاز حدود ۱۵ میلیون نفر از هموطنان را تأمین کند.»
۲۲ محصول پرمصرف در کانون توجه
معاون وزیر جهاد کشاورزی از شناسایی ۲۲ محصول با ضایعات بالا در کشور خبر داد و محصولاتی همچون برنج، گندم، ذرت، چغندرقند، انواع سبزیجات، صیفیجات از جمله گوجه فرنگی، هندوانه و خربزه را از جمله این محصولات برشمرد.
وی به ارائه نمونهای عینی از چرخه ضایعات پرداخت و گفت: در محصول استراتژیک گندم، از مزرعه تا سفره، به طور متوسط ۲۲.۴ درصد ضایعات داریم که سهم مصرف خانگی با ۸.۴ درصد، بیشترین رقم را به خود اختصاص داده است.
راهبردها و اقدامات ساختاری
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، محورهای اصلی این همایش را «سیاستگذاری»، «فرهنگسازی مصرف» و «تدوین برنامه عملیاتی» عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: «اهمیت این موضوع تا حدی است که در این سازمان، «طرح کلان مدیریت ضایعات» تعریف شده و در سطح وزارت متبوع نیز «مشاور ویژه وزیر» در این حوزه منصوب گردیده است.
وی در پایان، فرهنگسازی از سطح مدارس تا خانوادهها را عاملی کلیدی در موفقیت این کمپین ملی دانست.


