معرفی،اهداف و وظایف

تاریخچه:

آموزش رسمی در مرکز (مرکز آموزش جهاد کشاورزی شاهرود سابق) از سال 1377 شروع به فعالیت نموده و در  سال ۱۳78 با پذیرش دانش آموزان در شاخه فنی و حرفه ای کشاورزی  و در سال 1380 با پذیرش دانش آموزان کاردانش وارد عرصه آموزش به دانش آموزان روستایی گردید. در سال ۱۳79 این مرکز با پذیرش اولین دوره کاردانی علمی کاربردی و در سال 1386 با پذیرش اولین دوره کارشناسی علمی کاربردی وارد آموزش های کشاورزی در سطوح دانشگاهی گردید . در سال 1393 با ادغام مراکز آموزش و مراکز تحقیقات در کشور و تشکیل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان(شاهرود) اداره آموزش رسمی در مرکز تشکیل گردید. این اداره با ادامه آموزش های علمی کاربردی و کاردانش در سال 1396 شروع به انجام آموزش جهت بزرگسالان بخش کشاورزی(سنجش مهارت) نمود. آموزش های علمی کاربردی مرکز در سال 1398 با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تعطیل و به بخش خصوصی واگذار گردید.

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان(شاهرود) در زمینه آموزش های رسمی موفق به انجام آموزش ها در رشته های به شرح ذیل گردیده است:

علمی کاربردی:

الف) کاردانی:

· تکنولوژی تولیدات زراعی

· تکنولوژی تولیدات باغی(پیوسته)

· تکنولوژی تولیدات باغی(ناپیوسته)

· تکنولوژی گیاهپزشکی

· کاردانی فنی گیاهپزشکی

· میوه های سردسیری

· تولید دانه های روغنی

· تولیدات گلخانه ای

· مکانیزاسیون کشاورزی

· پرورش قارچ خوراکی

· گیاهان دارویی

· گل و گیاهان زینتی

· تولید و فرآوری انگور

· روابط عمومی

· بازاریابی

· حسابداری

· امور تعاون

ب) کارشناسی:

· مهندس فناوری زراعت(دانه های روغنی)

· مهندس فناوری باغبانی(تولید و پرورش گل و گیاهان زینتی)

· مهندسی فناوری گیاهپزشکی

· مهندس فناوری مکانیزاسیون کشاورزی

· کارشناسی توزیع و مصرف آب کشاورزی

· مهندس فناوری باغبانی(تولیدات گلخانه ای)

· کارشناسی حسابداری خدمات و تولیدات کشاورزی

· کارشناسی مدیریت تعاون

فنی و حرفه ای:

· امور زراعی و باغی

کاردانش:

· پرورش قارچ خوراکی

· تولید و پرورش سبزی و جالیز

· پرورش گیاهان آپارتمانی

· کشت گیاهان دارویی و زعفران

· ماشین آلات کشاورزی

· پرورش پسته

· تولید وپرورش میوه های دانه دار

سنجش مهارت:

· کشت گیاهان دارویی و زعفران

 

اهداف آموزش ها در شاخه کاردانش کشاورزی:

 پرورش روحیه کارآفرینی به جای کارجویی، گسترش سریع و فراگیر شدن آموزش‌های مهارتی به دلیل ظرفیت بالای سازگاری روش‌های اجرایی و محتوایی، تناسب رشته‌های مهارتی کشاورزی  با نیازهای ملی، محلی و منطقه‌ای و سازمان‌دهی، طراحی و جهت‌گیری‌های آموزش‌های متوسطه است.

هدف‌ تأسیس هنرستان کشاورزی  پرورش فارغ‌التحصیلان کارآفرین است. کارآفرینی فرایند است نه هدف و تنها در کسب و کار مطرح نیست، بلکه شیوه زندگی است که در تمامی ابعاد زندگی فردی-اجتماعی و... تجلی می‌یابد. در نظام آموزشی غیرکارآفرین مجالی برای بروز و شکوفایی استعداد و خلاقیت کودکان وجود نخواهد داشت و برای شکوفاسازی استعداد و خلاقیت بیش از همه به ساختارها و روش‌های مدیریتی نیاز است که توانایی شناخت و هدایت استعدادهای بالفعل و بالقوه دانش‌آموزان را داشته باشد. بی‌شک آموزش‌وپرورش به تنهایی نمی‌تواند عهده‌دار این امور باشد، بلکه این کار همکاری همه نهادها را می‌طلبد. چراکه جلوه بارز نظام آموزش کارآفرین، مشارکت در کارها و فعالیت‌های گروهی است. فرصت‌های کسب و کار را ببیند، آن‌ها را ارزیابی و منابع لازم را جمع‌آوری کند، از آن‌ها بهره ببرد و عملیات مناسبی را برای رسیدن به موفقیت پی‌ریزی کند. او می‌تواند با استفاده از عوامل تولید متعلق به دیگران و مدیریت خویش به فعالیت‌های مولد اقتصادی دست بزند .

هدف از آموزش ها در شاخه سنجش و مهارت

 به منظور ارائه آموزش های متناسب و منطبق با نیازها، شرایط و ویژگیهای فعالیت شاغلین بخش کشاورزی و همچنین به منظور ایجاد انگیزه، تشویق و ترغیب آن دسته از بزرگسالانی که دارای مدرک تحصیلی سوم راهنمایی یا بالاتر می باشند ضروری است با تقویت دانسته های تجربی و برگزاری کلاسهای آموزشی در زمینه مبانی تئوری و دانشی از طریق برگزاری آزمون و بهره مندی از استانداردهای مهارتی کاردانش کشاورزی که در گروههای مختلف شامل امور زراعی، باغی، دام و طیور، منابع طبیعی، شیلات، صنایع غذایی و .... تهیه و تدوین گردیده است ضمن هماهنگی با دفتر آموزش و پرورش کاردانش استان اخذ پایان مدرک تحصیلات متوسطه را برای آنان میسر می نماید. امید است که این امر موجب تقویت خودپنداری عملی، اجتماعی، فرهنگی و ارتقاء تعالی شاغلین بخش کشاورزی را فراهم سازد.

اهم وظایف شغلی اداره آموزش رسمی

  •  تعیین اهداف، سیاستها و راهبرد های توسعه آموزشهای رسمی  کشاورزی و فراهم نمودن زمینه اجرایی آنها با همکاری مراجع ذیربط در چهارچوب برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور
  •  نیازسنجی، امکان سنجی، تعیین اولویت ها و نوع شاخه ها و دوره های آموزشی مورد نیاز شهرستان ها  در زمینه آموزشهای رسمی با هماهنگی مراجع ذیربط
  •  برنامه ریزی ، هدایت و نظارت بر اجرای برنامه های آموزشی به منظور تربیت کشاورزان آینده و نیروی ماهر  مورد نیاز بخش کشاورزی براساس توانمندی ها ، اهداف و سیاستهای کلان کشاورزی کشور
  •  نظارت براجرای آزمون های مربوط به استاندارد های مهارتی و هماهنگی جهت صدور گواهینامه های مهارت حرفه ای  با هماهنگی مراجع ذیربط در سطح استان
  •  برنامه ریزی و نظارت بر مسابقات علمی، فرهنگی و ورزشی و هدایت امور فوق برنامه ویژه فراگیران
  •  همکاری و هماهنگی با مراجع ذیربط به منظور توسعه مشارکت بخش خصوصی در اجرای  آموزشهای رسمی و در راستای اجرایی نمودن اصل 44
  •  ساماندهی و هدایت هدفمند برنامه های کارآموزی و کارورزی فراگیران در راستای تحقق راهبرد های توانمند سازی و کارآفرینی با همکاری مراجع ذیربط
  •  همکاری در تهیه بروشورها ، اطلاعیه ها و پوستر های تبلیغاتی درجهت اطلاع رسانی به منظور جذب و پذیرش فراگیران واجد شرایط و علاقه مند به تحصیل در رشته های کشاورزی
  •  پیشنهاد بازنگری محتوای استاندارد های مهارتی موجود درشاخه کاردانش و تهیه و تدوین استاندارد های جدید با توجه به نیازهای شغلی جامعه و تنوع حرف کشاورزی در راستای تربیت کشاورزان آینده
  •  شرکت در همایش ها و مجامع علمی همچنین دوره های آموزشی تخصصی درون و برون سازمانی
  •  ارائه خدمات مشاوره ای به واحد های آموزشی  به منظور ارتقائ سطح کیفی و توسعه کمی آموزش های فنی حرفه ای و کاردانش ویژه دانش آموزان واجب التعلیم
  •  شناسایی، بررسی ، تعیین نیاز ها و امکانات آموزشی مراکز به منظور تخصیص اعتبار مورد نیاز
  •  برنامه ریزی، تقویت، پشتیبانی و نظارت برروند اجرای دوره های مهارتی کشاورزی از طریق سامانه سنجش مهارت کشاورزی"سامک" ویژه داوطلبان بزرگسال
  •  برنامه ریزی به منظور مکانیزه نمودن فرایند اجرای آموزشهای مهارتی و صدور گواهینامه ویژه دانش آموزان واجب التعلیم
  •  برنامه ریزی اجرایی و هماهنگی جهت گردهمایی ها و دوره های تخصصی