معاون وزیر ورییس سازمان تات در نشست مدیران ترویج کشور؛
مروجان، مظلومترین اما اثرگذارترین مدیران میدانی بخش کشاورزیاند
به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی؛ در نشست مدیران هماهنگی ترویج کشاورزی گلمحمدی ضمن قدردانی از تلاش مدیران ترویج استانها گفت: «خوشبختانه در راستای سیاستهای تات، جریان گفتمانسازی علمی و فرهنگی در حوزه تحقیق، آموزش و ترویج کشاورزی شکل گرفته است و باید این روند با جدیت و استمرار ادامه یابد.
وی با اشاره به نقش میدانی و پرزحمت مدیران ترویج افزود: «مدیران ترویج از فعالترین و درعینحال مظلومترین مدیران اجرایی بخش کشاورزی هستند که در دو مسیر مدیریتی سازمان جهاد کشاورزی استان و سازمان تات، مأموریتهای خود را پیگیری میکنند. رشد پنجدرصدی تولیدات کشاورزی در شرایط دشوار کمآبی، کمبود نهادهها، قطعی برق و تحریمهای ظالمانه، نتیجه تلاش مروجان در انتقال دانش و تغییر نگرش کشاورزان به سمت کشاورزی علمی است.
رئیس سازمان تات با تأکید بر اینکه ترویج مبتنی بر اقناع و فرهنگسازی است نه دستور، اظهار داشت: «طرحهای آموزشی–ترویجی از جمله مزارع نوآور و بهرهور باید با پشتیبانی مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی گسترش یابد، چرا که این طرحها نمونهای موفق از همافزایی میان تحقیق، آموزش و نوآوری در مزرعه هستند.
وی همچنین مستندسازی فعالیتهای ترویجی، بهرهگیری از تجربه کشاورزان پیشرو در استانها و بهویژه الگوی موفق استان ایلام را از اولویتهای آتی دانست و گفت: «حرکت به سمت مدیریت مزرعه یکسان، گامی مؤثر در رفع مشکل خردمالکی و ارتقای مدیریت گروهی کشاورزان است.
معاون وزیر از مدیران خواست تا در مسیر فرهنگسازی از ظرفیت همه نهادهای محلی، از جمله بسیج، دهیاریها و نهادهای فعال روستایی استفاده کنند. همچنین بر ضرورت توجه به آموزشهای مهارتی در هنرستانهای کشاورزی تأکید کرد و گفت: «کمبود تکنسینهای ماهر یکی از ضعفهای عملکردی در استانهاست که باید با همکاری نهادهای آموزشی برطرف شود.
گلمحمدی از انعقاد تفاهمنامه با دانشکده ملی مهارت و حمایت از ترویج خصوصی اصولی خبر داد و افزود: «از برگزاری گردهمایی مدیران ترویج در مشهد مقدس حمایت میشود و اقدامات لازم برای جذب نیروهای جدید ترویجی در دستور کار قرار دارد.
در پایان، رئیس سازمان تات با تأکید بر نقش روابط عمومی و رسانهها در مستندسازی و انعکاس دستاوردهای بخش ترویج گفت: «ضروری است واحدهای ترویجی در ارتباط مستمر با خبرگزاریها، تصویر واقعی تلاشها و موفقیتهای مروجان کشاورزی را به جامعه منتقل کنند.


