• ساعت : ۰۶:۴۴
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۴/۱۳ 
  • تعداد بازدید : 100
به منظور انتخاب جمعیت های برتر و معرفی رقم در شرایط آبی استان البرز؛
افزایش عملكرد كمی و كیفی گیاه مرزه، گونه های Satureja spicigera و S. bakhtiarica
در نخستین روز از دوره دوم برنامه انتقال یافته های تحقیقاتی در سال ۱۴۰۳، ایستگاه تحقیقات البرز، میزبان جمعی از محققان و مروجان بود تا آخرین یافته‌های پژوهشی در زمینه “افزایش عملکرد کمی و کیفی گیاه مرزه، گونه های Satureja spicigera و bakhtiarica به منظور انتخاب جمعیت های برتر و معرفی رقم در شرایط آبی استان البرز” مورد بررسی و ارائه قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، امروز ۱۲ تیر، سمانه اسدی‌صنم، عضو هیئت علمی بخش تحقیقات گیاهان دارویی و محصولات فرعی، به ارائه آخرین یافته‌های تحقیقاتی پیرامون گونه‌های Satureja spicigera  و S. bakhtiarica گیاه مرزه به منظور انتخاب جمعیت‌های برتر و معرفی رقم، پرداخت.

اسدی‌صنم؛ در ابتدای بحث خود در رابطه با جنس و نوع گیاه مرزه گفت: مرزه که از خانواده نعناع است، در بیش از ۱۶ گونه یک ساله و چند ساله دارویی در ایران موجود است؛ این ۱۶ گونه، انحصاری ایران هستند که به صورت خودرو در مناطق مختلف کشور مانند: لرستان، خوزستان، ایلام، اصفهان و نواحی شمالی شرقی می‌رویند.

وی در ادامه ضمن اشاره به مهمترین ترکیبات گیاه مرزه افزود: دو ترکیب تیمول و کارواکرول از مهمترین ترکیبات شیمیایی اسانس مرزه هستند. همچنین مقدار اسانس مرزه از ۵.۱ تا ۷ درصد به همراه تانن، رزین و موسیلاژ، گزارش شده است.

اسدی‌صنم به مهمترین کارکرد دارویی گیاه مرزه پرداخت و اظهار کرد: از برگ مرزه در فراورده‌های غذایی و دارویی و از اسانس آن در نوشیدنی‌ها و صنایع دارویی و بهداشتی استفاده می‌شود. وی ادامه داد: قطره دنتول یک مسکن قوی برای درد دندان است و شربت‌های ضد التهاب و سرفه، مانند تیمیان، از مهمترین داروهایی است که با اسانس مرزه تولید می‌شوند.

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات گیاهان دارویی و محصولات فرعی با اشاره به روند پنج ساله این طرح تحقیقاتی گفت: ما در سال اول حدوداً دو هزار نشا را به همراه استقرار بوته‌های جمعیت پایه کشت کردیم. در سال دوم که سال گزینش توده‌ای همراه با آزمون نتایج بود، بوته‌های برتر جمعیت پایه بر اساس صفات زراعی گزینش و بذر حاصل از گرده افشانی هر بوته به طور جداگانه برداشت شد.

وی ادامه ادامه داد: ما در سال سوم نشا‌های حاصل از ترکیبات بذور هر بوته را در قالب طرح بلوک‌های تصادفی کشت کردیم و در سال چهارم نیز با آزمون نتایج که بر اساس صفات زراعی و عملکرد سرشاخه بود، ردیف‌های نامطلوب را حذف کردیم.

اسدی‌صنم درخصوص سال پنجم اظهار داشت: در سال پنجم نیز ما بذور کلیه توده‌ها را بعد از تلاقی تصادفی بین ردیف‌های منتخب، مخلوط نموده و بذر پلی کراس، برداشت کردیم.

وی در خاتمه با اشاره به اهمیت گیاه مرزه و نیاز بخش صنعت به ورود در این حوزه گفت: به دلیل خواص دارویی، غذایی و ارزش اقتصادی گیاه مرزه و درصد بالای مواد مؤثره مهم تیمول و کارواکرول در صنایع بهداشتی و آرایشی، توسعه کشت و اهلی سازی و معرفی رقم این گیاه از نیازهای بخش تحقیقاتی و بعد بخش صنعت است تا با تجاری سازی این گیاه، سهم بیشتری در اقتصاد گیاهان دارویی دنیا ایفا کنیم.

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور کلیک کنید.

شاخص.jpg

1-375x500.jpg

2.jpg

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.9.0
    V6.1.9.0