• ساعت : ۰۹:۵۹
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۶/۱۳ 
  • تعداد بازدید : 105
وبینار آموزشی:
نقش تغییر اقلیم در مدیریت علف های هرز
تغییراقلیم به عنوان یکی از چالش های مهم زندگی بشر در سالهای اخیر بر مدیریت علف های هرز در عرصه های کشاورزی نیز بی تاثیر نبوده است، مهدی مین باشی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور به نقش تغییر اقلیم در تولید محصولات زراعی مهم، بیولوژی و اکولوژی علف های هرز و تاثیر آن در رقابت بین علف های هرز و محصولات زراعی پرداخت

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، وبینار آموزشی «نقش تغییر اقلیم درمدیریت علف های هرز » به تدریس مهدی مین باشی عضو هیات علمی بخش تحقیقات علف‌های هرز با حضور محققان، کارشناسان و بهره برداران در سطح ملی برگزار شد.

مین باشی گفت: تغییراقلیم یکی از چالش های مهم زندگی بشر در سالهای اخیر به شمار می رود که بسیاری از جنبه های زندگی از جمله تولید محصولات کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده است. مدیریت علف های هرز در عرصه های کشاورزی نیز بی تاثیر از مسئله تغییر اقلیم نمانده است.

عضو هیات علمی موسسه در ادامه به نقش تغییر اقلیم در تولید محصولات زراعی مهم، بیولوژی و اکولوژی علف های هرز و تاثیر آن در رقابت بین علف های هرز و محصولات زراعی، تغییر فلور علف های هرز وکارآیی علفکش ها پرداخت و عنوان کرد:  تغییراقلیم از طریق دگرگونی در الگوی بارندگی و درجه حرارت موجب تغییر علف های هرز در پهنه های مختلفشده و در نتیجه برخی گونه های واقع درعرضهای جغرافیایی پایینتر به دلیل وجود دمای بالاتر از حد تحملشان به سمت عرض های جغرافیایی بالا انتقال می‌یابند، یا برخی گونه های حساس به سرما می توانند درعرض های جغرافیایی که قبلا نمی توانستند به حیات ادامه دهند، گسترش یابند.

وی افزود: حتی اگر در مورد علف های هرز انتقال مکانی هم صورت نگیرد، تولید وزن خشک و سطح برگ بیشتر در این گیاهان توان رقابتی آنها با گیاهان زراعی را به شکل قابل توجهی افزایش خواهد داد .

 

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور کلیک نمایید

 

 

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.15.0
    V6.1.15.0