• ساعت : ۰۹:۳۹
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۵/۰۳ 
  • تعداد بازدید : 208
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور:
كشور ما از پیشروان بررسی مایكوتوكسین‌ها در خاورمیانه است
روح الله کرمی اسبو عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در مصاحبه زنده با برنامه روزنه رادیو گفتگو در خصوص سنجش سموم قارچی در چای، خاطرنشان کرد مردم باید از سلامت مواد غذایی مطمئن باشند؛ چرا که سلامت مواد غذایی در کشور توسط وزات جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد به دقت بررسی می شود.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، کرمی در این گفتگو ضمن اشاره به این نکته که چای از پرمصرفترین نوشیدنی‌های دنیاست؛ گفت: بحث امنیت غذایی در چای بسیار مهم است. چرا که می­تواند توسط آلاینده‌های مختلفی آلوده شود که یکی از آنها سموم قارچی است. قارچ‌ها می­توانند متابولیت‌های ثانویه‌ای تولید کنند که برای انسان و سایر جانداران مضر باشد. گزارش‌هایی در دنیا منتشر شده که به آلوده بودن چای به این نوع از سموم از جمله آفلاتوکسین اشاره داشت و این موضوع محققین موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور را برآن داشت که به دنبال روش‌هایی برای بررسی این نوع سموم در داخل کشور باشند.

وی افزود: در این راستا روش‌های موجود به کمک علم نانو بهینه سازی و در آزمایشگاه‌ها پیاده شد. در نهایت به روشی بهینه برای آنالیز سموم قارچی دست پیدا کردیم. کشور ما از پیشروان بررسی مایکوتوکسین‌ها در خاورمیانه است، بنابراین مردم باید از سلامت مواد غذایی مطمئن باشند؛ چرا که سلامت مواد غذایی در کشور توسط وزات جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد به دقت بررسی می شود.

عضو هیات علمی موسسه در ادامه بیان داشت: در این تحقیقات برندهای اصلی چای در داخل کشور از نظر آلودگی مورد آزمون قرار گرفتند و خوشبختانه هیچ کدام آلودگی آفلاتوکسینی نداشتند و این نشان می‌دهد هم کشاورز و هم فراوری کننده به خوبی نکات مورد نظر را رعایت می­کند

کرمی بر اهمیت نحوه صحیح نگهداری مواد غذایی توسط مصرف کننده نیز تاکید کرد و گفت: چای باید در خشک ترین جای منزل نگهداری شود، زیرا رطوبت در دمای منزل زمینه را برای رشد قارچ در چای فراهم می‌کند، همچنین نور آفتاب نیز در از بین بردن آفلاتوکسین بسیار موثر است.

عضو هیات علمی بخش تحقیقات بیماریهای گیاهی در انتها عنوان کرد: محققین موسسه در پژوهش‌های خود با استفاده از روش‌های ازوناسیون، پلاسما و نانوذرات برای حذف قارچ‌ها از  رژیم غذایی انسان و سایرجانداران تلاش می‌کنند.

لینک برنامه:

http://player.iranseda.ir/timeArchive-player/?VALID=TRUE&ch=29&ti=09:00&d=7/23/2024

 

 

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور کلیک نمایید

 

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.15.0
    V6.1.15.0