• ساعت : ۱۱:۱۸
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۶/۲۶ 
  • تعداد بازدید : 89
نشست خبری با اصحاب رسانه در روز ملی خرما؛
ضرورت توسعه باغات خرما با ارقام بومی/ تنوع‌بخشی به ارقام خرما از طریق كشت بافت
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی جنوب کرمان گفت: برنامه توسعه باغات خرما در جنوب کرمان از طریق کشت بافت در دست اجرا است.

به گزارش روابط‌عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی جنوب استان کرمان؛ نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع روز ملی خرما به‌منظور تبین مسائل فنی و اقتصادی این محصول مهم منطقه برگزار شد. در این نشست؛ احمد آئین، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی جنوب استان کرمان گفت: در جنوب کرمان ۳۳ هزار هکتار سطح زیر کشت نخل بارور است که هر سال ۲۲۰ الی ۲۵۰ هزار تن انواع محصول خرما شامل ارقام تجاری مضافتی، کلوته و مرداسنگ را تولید می‌کند که از نیمه دوم مردادماه برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه مرکز تحقیقات کشاورزی جنوب کرمان توسعه همه‌جانبه مسائل مرتبط با خرما است، عنوان کرد: توسعه باغات خرما باید با ارقام بومی صورت گیرد زیرا در سال‌های آتی در بعضی مناطق با توسعه برخی باغات مثل مرکبات چالش داریم و ناچار باید به سمت توسعه باغات خرما در این مناطق برویم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی جنوب استان کرمان ادامه داد: در همین راستا در دو مقوله تحقیقات و آموزش برنامه‌های جامعی صورت گرفت که یکی از موفق‌ترین آنها مدیریت آفت سرخرطومی حنایی خرما است که در این مورد با کارهای تحقیقاتی، پژوهشی و همکاری با نهادهای اجرایی مانند سازمان جهاد کشاورزی و استفاده از علوم دانش‌بنیان به نتایج مثبتی دست‌یافتیم.

 وی در ادامه افزود: در حوزه تنوع‌بخشی به ارقام، برنامه کشت بافت خرما کلید خورد و این برنامه برای رقم مجول و کلوته در دست اجراست که در سال‌های آینده به تولید انبوه در این دو رقم می‌رسیم.

گفتنی است، این نشست با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی جنوب استان کرمان، مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در مرکز تحقیقات کشاورزی، مدیریت باغبانی، مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، رئیس انجمن خرما داران جیرفت و جمعی از اصحاب رسانه در محل سالن کنفرانس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی جنوب استان کرمان برگزار شد.

img_1400_p8ze.jpgimg_1400_5mpn.jpgimg_1401_mzy.jpg

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.15.0
    V6.1.15.0