• ساعت : ۱۰:۵۳
  • تاريخ :
     ۱۴۰۲/۰۶/۲۷ 
  • تعداد بازدید : 195
علی دهقانی در گفتگو با پایگاه خبری همای سعادت:
لرستان در آستانه خود كفایی كامل بذری / افزایش ۵۲ درصدی تولید هسته های بذری استاندارد در استان
دهقانی با بیان اینکه لرستان از نظر تامین بذر مورد نیاز در آستانه خودکفایی قرار دارد از افزایش ۵۲ درصدی تولید هسته های بذری و اولیه استاندارد در این استان خبر داد.

علی دهقانی در گفتگو با پایگاه خبری همای سعادت:

لرستان در آستانه خود کفایی کامل بذری /  افزایش ۵۲ درصدی تولید هسته های بذری استاندارد در استان

 

علی دهقانی مسئول واحد استانی ثبت و گواهی بذر لرستان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری همای سعادت ضمن تشریح گزارش عملکرد یکساله این بخش، با اشاره به جایگاه و نقش مهم بذر،اظهار داشت: در اهمیت نقش بذر در تولید،پژوهش های جهانی نشان داده که سهم بذر اصلاح شده، رسمی و شناسه دار در تولید هر محصول زراعی “بالغ بر ۶۰ درصد عوامل تولید” است.

وی افزود:در خصوص محصول راهبردی گندم، حدود نیمی از سطح کشت استان از بذرهای اصلاح و گواهی شده استفاده می شود که تلاش ما بر این است که سهم استفاده از این بذور با کیفیت را در زراعت کشاورزان افزایش دهیم.

این کارشناس مسئول حوزه تحقیقات کشاورزی، خاطر نشان کرد: بر اساس قانون حاکمیتی مجلس شورای اسلامی،موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال مرجع انحصاری برای صدور مجوز و نظارت بر استانداردهای تولید بذر و نهال و مواد رویشی واحدهای تولیدی کشاورزی است که جزو وظایف حاکمیتی و نظارتی این موسسه است.

photo_2023-09-13_14-02-29.jpg

 

وی با بیان اینکه موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال «در حکم موسسه استاندارد بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی»که مهمترین نهاده های تولید در بخش کشاورزی هستند،تصریح کرد:نقش اصلی آن نظارت بر کیفیت بذر و نهال مطابق با شاخص های انجمن بین المللی ایستا (ISTA) است و در جایگاه موتور محرکه “تولید کیفی” زراعی و باغی است.

دهقانی تعداد شرکت های تولید بذر گندم و جو در استان را ۹ واحد و حبوبات را ۲ واحد عنوان کرد و توضیح داد: لرستان با موقعیت زاگرس میانه بالطبع تنوع زیادی در اقلیم دارد و با وجود تنوع اقلیمی، تنوع ارقام بالایی نیاز دارد که با افتخار باید عرض کنم با داشتن بالغ بر ۵۰ رقم گندم و جو بیشترین تنوع ارقام را داریم و می توان گفت برای هر شرایط اقلیمی ارقام کافی قابل دسترسی برای کشت و تولید هست.

وی یکی از عوامل موفقیت در هر حوزه را نیروی انسانی متبحر دانست و افزود:نیروی انسانی کارآزموده و باتجربه به عنوان مهمترین رکن هر مجموعه،سرمایه اصلی این مجموعه هستند.

photo_2023-09-18_09-18-32.jpg

 

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان یادآور شد: نقش های مهم نظارتی بخش ثبت و گواهی بذر و نهال شامل نظارت بر کار شرکت های تولیدی بذر و نهال اعم از نظارت و هدایت کارفرمایان و پیمانکاران بذری در مراحل کاشت،داشت و برداشت بذور اصلاح شده و مراحل بوجاری و فرآوری بذور تولیدی است که پس از فرآوری و کیسه گیری،نمونه برداری های استاندارد انجام می شود و در صورت احراز شرایط استاندارد بذری، شناسه یا لیبل رسمی ممهور به مهر تایید موسسه می شود.

افزایش ۱۴ درصدی میزان بذر استاندارد نسبت به سال گذشته

دهقانی با اشاره به خودکفایی لرستان در تولید بذر، گفت:با همت همکاران امسال شاهد افزایش ۱۴ درصدی میزان بذر استاندارد از ۷۵ به ۸۹ درصد نسبت به سال گذشته هستیم که در بخش گرمسیر تولید بذر مازاد بر نیاز داشتیم و در مجموع استان از جنبه های مختلف بذری «در آستانه خود کفایی کامل بذری» قرار دارد.

وی،عنوان کرد:مهمتر اینکه افزایش ۵۲ درصدی در تولید هسته های بذری و اولیه استاندارد نسبت به سال گذشته داریم که مبنایی برای تکثیر و تامین انواع بذور سالهای آتی استان است.

 

رتبه خوب لرستان در تولید بذر

مسئول واحد استانی ثبت و گواهی بذر لرستان با اشاره به «ارتقا کیفیت بذور هسته اولیه و پرورشی» در سطح استان علاوه بر کمیت آنها،آن را نوید دیگری برای استان لرستان برشمرد بطوری که در ارزیابی های کیفی بذر استان در مقایسه کشوری،در «رتبه خوب» قرار دارد.

وی،با اشاره به تولید ۳۰۰ تن بذر انواع حبوبات نخود و لوبیا اصلاح شده و استاندارد در استان،روند تولید بذر مورد نیاز برای کشاورزان حبوبات کار را مطلوب ارزیابی کرد بطوری که با پیگیری های لازم، تامین بذر اصلاح شده «نخود اقلیم سرد استان» به میزان ۳۰ تن در برنامه تولید و تکثیر امسال برای کشاورزان این مناطق محروم قرار گرفته است.

۲۰۲۳۰۹۱۳_۱۲۰۳۴۵-1-300x176.jpg

 

تولید ۲۰۰ هزار اصله نهال تا پایان امسال

مسئول واحد استانی ثبت و گواهی بذر لرستان به حوزه نهال گواهی شده هم اشاره کرد و گفت:در استان تعداد ۸ واحد نهالستان با میانگین تولید سالانه ۱۷۰ هزار اصله نهال استاندارد داریم و برنامه تولید نهال های فضای باز،فضای بسته و پایه رویشی تا پایان امسال ۲۰۰ هزار اصله نهال است.

دهقانی با اشاره به اینکه موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر ونهال از پویاترین موسسات وزارت جهاد کشاورزی است،در خصوص اهمیت آموزش و ترویج و انتقال تجربیات میدانی در مزارع بذری،تصریح کرد: نظارت و انضباط حاکم بر مزارع بذری ناشی از استانداردسازی محصول زراعی، یک ظرفیت فعال و آماده آموزشی و ترویجی است به این معنی که بذر اصلاح شده، تناوب کشت، کنترل آفات بیماری ها و علف های هرز، مراقبت های تغذیه ای و تقویتی طول فصل، شرایط مزارع استاندارد نمایشی را بوجود می آورد که قابل ارایه برای اهداف ضمنی آموزشی وترویجی به منظور ارتقا بهره وری و تولید است که امید است این هم افزایی با آموزش و ترویج استان انجام شود.

وی گفت:در آزمایشگاه واحد استانی ثبت و گواهی بذر لرستان،با توجه به فعال بودن شرکت‌های فرآوری بذر غلات در استان،آزمون های تجزیه کیفی بذر شامل آزمون خلوص فیزیکی،آزمون سایر بذور و آزمون قوه نامیه طبق استاندارهای ملی زیر نظر ایستا برای تمام پارت های بذر غلات خریداری شده توسط شرکت های فرآوری بذر سراسر استان انجام می‌شوند،که در صورت احراز استاندارهای مربوطه لیبل هر کیسه ممهور به مهر تایید از ثبت و گواهی بذر ونهال می شود.

 

دهقانی،تاکید داشت:بر اساس قانون،تنها مرجع پاسخگوی کیفیت بذر و نهال،موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال است و تشخیص مشاهده ای عامیانه و غیرفنی نداریم و ملاک بررسی هر نمونه بذر یا نهال،شاخص های استاندارد این نهاده هاست که معیار آن شاخص های انجمن بین المللی ایستا است که فقط با تشخیص آزمایشگاهی و بررسی و شمارش دقیق اجزا نمونه و مطابقت با استاندارد کیفی مشخص می شود

 

افزایش دو برابری تولید و نظارت در لرستان

وی یکی از وظایف واحدهای استانی موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال در راستای اهداف آموزشی و ترویجی و ارتقا آگاهی عمومی،اقدام به روشنگری در سطح جامعه هدف و کشاورزان و تولید کنندگان باغی است که مورد تاکید پروفسور عصاره،رئیس موسسه تحقیقات است که در طی دوره مدیریت و حمایت وی از استانها،حجم تولید و نظارت استان لرستان به دو برابر افزایش یافته است.

این کارشناس مسئول حوزه تحقیقات کشاورزی،به وسعت کار بخش بذر و نهال استان و مشکلات قلمرو وظایف خود اشاره و اظهار داشت:وظیفه این پوشش دهی نظارتی زمانی در طی فصل طولانی و پوشش دهی مکانی در اقلیم های متنوع استان و مزارع خرد،مسافت های بالا و بعضاً صعب العبور برعهده تیم ثبت و گواهی بذر و نهال استان است که پشتیبانی بیشتر در تکمیل نیرو و وسیله نقلیه را می طلبد و ضمناً مشکلی که در مسیر توسعه تولید بذر اصلاح شده وجود دارد پرداخت دیر هنگام پول بذر و به تبع آن کاهش رغبت کشاورزان بذری به همکاری در تولید بذر و انجام تعهدات است.

وی در پایان گفت:لذا پیشنهاد می شود همانطور که پول گندم سیلویی در ردیف بودجه ملی سالیانه پیش بینی و زودتر پرداخت می شود،در موضوع خرید بذر اصلاح شده نیز “وام تکلیفی” بانک ها برای تسهیلات بموقع به شرکت ها پیش بینی شود تا کشاورزان بذری برای دریافت زودتر پول، محموله بذری با کیفیت و گواهی شده خود را راهی سیلوها نکنند و بلکه به کشت و تولید بذر اصلاح شده،ترغیب شوند.

امتیاز :  ۴/۰۰ |  مجموع :  ۳

برچسب ها

    6.1.15.0
    V6.1.15.0