• ساعت : ۰۹:۳۴
  • تاريخ :
     ۱۴۰۴/۰۲/۲۹ 
  • تعداد بازدید : 100
وزیر جهاد کشاورزی:
اصلاح ساختار توزیع و كاهش فاصله مزرعه تا سفره از برنامه‌های جدی وزارت جهاد كشاورزی است
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به لزوم اصلاح ساختار نظام توزیع محصولات کشاورزی و کاهش فاصله مزرعه تا سفره تاکید کرد: سودهای تا چهار برابری واسطه‌ها نسبت به کشاورزان از مشکلات اساسی نظام توزیع محصولات کشاورزی است که مصمم به حل این مشکل بزرگ به موازات حمایت از تولید کننده و مصرف کننده هستیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان تات، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، غلامرضا نوری در نخستین اجلاس سراسری روابط عمومی‌های وزارت جهاد کشاورزی در مرکز آموزش عالی کشاورزی امام خمینی کرج ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت به ویژه رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی، افزود: امسال حداقل ۵۰۰ روستابازار در کشور ایجاد خواهیم کرد و تشکل‌ها را به میدان می‌آوریم تا هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده سود ببرند.

وی افزود: هدف ما این است که قیمت‌ها برای کشاورز مناسب و برای مصرف‌کننده مقرون‌به‌صرفه باشد.

وزیر جهاد کشاورزی یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های روابط عمومی‌های وزارت جهاد کشاورزی را تبیین سلامت محصولات کشاورزی برای حمایت از حقوق کشاورزان، دامداران و عشایر اعلام کرد و ادامه داد: تحقیقات و آمارها نشان می‌دهند محصولات کشاورزی ایران در میان سالم‌ترین و باکیفیت‌ترین محصولات دنیا قرار دارند، به همین دلیل بازارهای هدف خارجی مشتاق محصولات خوش‌طعم و مزه و سالم ایرانی هستند به گونه‌ای که سال گذشته ۳۵ درصد افزایش صادرات داشتیم و تراز منفی تجارت کشاورزی را هم بهبود بخشیدیم.

وی ضمن اطمینان دادن به مصرف کنندگان داخلی برای مصرف محصولات کشاورزی با خیالی آسوده، افزود: اعتمادسازی، سرمایه اجتماعی و اخلاقمداری؛ سه اصلی و کلیدی در ارتباط با مردم است و این اعتماد به همت همکاران روابط عمومی باید آنقدر قوی باشد که دفاع علمی و مستدل ما مورد پذیرش جامعه قرار گیرد.

 

وزیر جهاد کشاورزی به مدیران و مسئولان روابط عمومی‌های وزارتخانه توصیه کرد: همه همکاران عرصه اطلاع‌رسانی باید این اتفاقات مثبت را به‌درستی اطلاع‌رسانی کنند. ما قصد بزرگنمایی نداریم، اما حداقل همان واقعیت‌های موجود را باید به‌صورت محکم و شفاف منعکس کنیم.

به گفته وی، در دوران رونق هوش مصنوعی حضور فعال‌تر در فضای مجازی ضروری است و همکاران در حوزه‌های تخصصی خود باید با ذی‌نفعان و گروه‌های اجتماعی مرتبط، تعامل بیشتری داشته باشند.

نوری ادامه داد: ارتباط با رسانه‌های مسئولیت‌پذیر و حرفه‌ای که به دنبال منافع ملی و حمایت از تولید ملی و 5 میلیون بهره‌بردار بخش کشاورزی هستند، نیز بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: روابط عمومی‌ها باید بانک اطلاعاتی دقیقی داشته باشند تا در مواجهه با اخبار و شایعات، پاسخ‌های فوری و مستدل ارائه دهند. در مورد هندوانه که پاسخ ما با تأخیر همراه بود، باید سریع‌تر عمل می‌شد، بنابراین باید شبکه‌ای قوی برای انتشار به‌موقع اطلاعات داشته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر ضرورت حمایت کامل از تولید داخلی ادامه داد: در ماه‌های اخیر، دستورالعمل‌هایی برای بازگرداندن تسهیلات، مجوزها و امکانات به بهره‌برداران کوچک که پیش‌ از این محروم شده بودند، صادر شده است؛ این اقدامات نه‌تنها به توسعه متوازن کشاورزی کمک می‌کند، بلکه به ایجاد اعتماد و تعامل بهتر بین تولیدکنندگان و بازار منجر خواهد شد.

وی گفت: یکی از اهداف کلیدی این سیاست‌ها، کاهش فاصله قیمتی محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره مصرف‌کننده است. متأسفانه در برخی موارد، این اختلاف قیمت میان تولید کننده تا مصرف کننده حقیقی به‌طور غیرمنطقی تا چهار برابر افزایش می‌یابد، درحالی که کشاورز با یک سال زحمت تنها به سود ۱۰ تا ۱۵ درصدی قانع است، اما واسطه‌گران ظرف ۱۲ ساعت سودهای تا چهار برابر دریافت می کنند.

نوری ادامه داد: وزارت جهادکشاورزی در تلاش است تا با اصلاح این روند، منافع واقعی به دست تولیدکنندگان برسد و قیمت نهایی برای مصرف‌کننده نیز کاهش یابد.

وزیر جهادکشاورزی همچنین به حذف ۱۴ نوع سم خطرناک در عرصه‌های کشاورزی اشاره کرد و گفت: این سموم را به‌دلیل خطرات سلامتی بر انسان و محیط زیست حذف کردیم. سلامت محصولات برای ما بسیار مهم است. این دستاوردها حاصل زحمات همکاران تحقیقاتی و کشاورزان سخت‌کوش است و باید به‌خوبی اطلاع‌رسانی شود.

مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: روابط عمومی در آینده باید «هوشمند و داده‌محور» باشد و برای پیش‌بینی رفتار مخاطبان و تصمیم‌گیری استراتژیک از هوش مصنوعی و تحلیل کلان‌ داده استفاده‌ کند.

سیدسجاد حسینی در آیین افتتاح نخستین اجلاس سراسری روابط عمومی‌های وزارت جهاد کشاورزی، ضمن خیرمقدم به میهمانان، پیشکسوتان و کارکنان روابط عمومی استان‌ها، سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌های تابعه که از اقصی نقاط کشور در این مراسم حضور یافته‌اند، از حمایت، توجه و حسن اعتماد ویژه وزیر جهاد کشاورزی از ساحت رسانه و روابط عمومی‌ قدردانی کرد.

وی افزود: خانواده یکهزار و ۵۰۰ نفری روابط عمومی ۲.۵ درصد کارکنان وزارت جهاد کشاورزی را شامل می‌شوند که گستردگی در مخاطب و ارتباط با معیشت، سفره و غذای مردم، کار در این بخش را بسیار سخت‌تر کرده است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی به دغدغه‌مندی اهالی روابط عمومی در شناخت مسایل کشاورزان و بهره‌برداران اشاره و تصریح کرد: روابط عمومی‌ها همگام با کشاورزان نقش مؤثری در تأمین امنیت غذایی کشور دارند و می‌توانند با رویکردهای متفاوت «جهاد تبیین» را پیش ببرند. کشاورز با عمل در تولید کالاهای اساسی، خودکفایی ملی و تقویت اقتصاد مقاومتی را پیش می‌برد و روابط عمومی، جهاد در بیان حقایق، روشنگری، مقابله با جنگ روانی دشمن و تبیین دستاوردهای نظام را به دوش می‌کشد، که هر دو مقدس‌اند.

وی افزود: اگر «تبیین» را به معنای «آگاهی‌رسانی و شفاف‌سازی» بدانیم، روابط عمومی‌ها نقش کلیدی‌تری دارند. اما اگر «تبیین» را به معنای «اثبات عملی آرمان‌ها» تعریف کنیم، کشاورزان و دامداران با کار مولد، جهاد را عینیت می‌بخشند. در نهایت، اینکه هر دو مکمل یکدیگرند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، به چگونگی تبیین روابط عمومی‌ها در عصر کنونی اشاره کرد و گفت: آینده روابط عمومی بدون تصور «هوش مصنوعی» و «متاورس» ممکن نیست. 

وی به ویژگی‌های روابط عمومی‌ها در آینده اشاره و تصریح کرد: روابط عمومی باید «هوشمند و داده‌محور» باشد و برای پیش‌بینی رفتار مخاطبان و تصمیم‌گیری استراتژیک از هوش مصنوعی (AI) و تحلیل کلان‌ داده (Big Data) استفاده‌ کند.

این مقام مسئول افزود: روابط عمومی باید با تمرکز بر فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی، متاورس و ابزارهای نوین ارتباطی، «دیجیتال‌محور» باشد.

حسینی «تعامل‌گرایی و شفافیت» را از دیگر ویژگی‌های روابط عمومی‌ها برشمرد و گفت: مدیران رسانه‌ای باید برای ارتباط دوسویه و شفاف با جامعه و پاسخگویی و واکنش سریع به ریسک‌ها، بحران‌ها و چالش‌ها آماده باشند.

img-20250517-wa0113.jpg

6.1.15.0
V6.1.15.0