• ساعت : ۰۹:۵۲
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۶/۲۸ 
  • تعداد بازدید : 117
در سفر رسانه‌ای به منطقه آبیک مطرح شد؛
طرح سایبان و گلخانه؛ راهبرد افزایش تولید با حفظ منابع پایه
توسعه گلخانه، سایبان و انتقال کشت از فضای باز به محیط های کنترل شده از سیاست ها وزارت جهاد کشاورزی است که در قالب برنامه توسعه هفتم نیز گنجانده شده است. شاکله برنامه هفتم توسعه در کشاورزی با تکیه بر حفاظت از منابع پایه تولید و افزایش عملکرد در واحد سطح پی‌ریزی شده است، در سفر رسانه‌ای به منطقه آبیک از طرح سایبان بازدید شد. این طرح با مزایای منحصر به فرد در کاهش مصرف آب و تخریب خاک می‌تواند به الگویی در کشت محصولات کشاورزی تبدیل شود.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان تات به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی؛ اولین دوره آموزشی-ترویجی استفاده از سایبان برای تولید محصولات گوجه‌فرنگی و خیار در 25 شهریورماه سال جاری به همت پژوهشکده گلخانه و محیط‌های کنترل‌شده موسسه تحقیقات علوم باغبانی و سازمان جهادکشاورزی استان قزوین؛ در شهرستان آبیک استان قزوین و با مشارکت 35 نفر از بهره‌برداران و کارشناسان استانهای تهران ، البرز، قم و همدان برگزار شد.

 گزارشی که در ادامه می‌خوانید نظر کارشناسان طرح سایبان در معرفی این طرح تحول‌آفرین است.

صادرات محصولات گلخانه‌ای مقرون به صرفه نیست

مهدی طاهری، رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور با تاکید بر اینکه در گلخانه‌ها باید از سیاست صادرات ارزی خارج شویم؛ گفت: در انتقال تولید از فضای باز به محیط‌های کنترل‌شده با توجه به محدودیت‌های آبی در کشور باید تولید را در جهت رفع نیاز کشور انجام دهیم.
 طاهری ضمن تاکید بر تنوع تولید محصولات گلخانه‌ای، گفت: در حال حاضر تنها چند محصول مانند خیار و فلفل دلمه‌ای در محیط‌های گلخانه‌ای کشت می‌شود و سطح زیر کشت آنان در حال افزایش است؛ در حالی که تولید محصولات ارزبر مانند گیاهان ادویه‌ای منطقی‌تر از تولید محصولات خاصی مانند محصولات گفته شده برای صادرات است.
وی در پایان گفت: باید با توجه به محدودیت منابع، تولید محصولات استراتژیک را انجام دهیم؛ باغات کشور باید در حدود  700تا 800 هزار هکتار کاهش یابد؛ در حال حاضر با وجود کمبود آب، تولید در واحد سطح باغات در حال کاهش است.

صیانت از آب و افزایش بهره‌وری زمین های کشاورزی سیاست وزارت جهادکشاورزی
رضا آزادی، رئیس پژوهشکده گلخانه و محیط‌های کنترل شده به بررسی وضعیت توسعه گلخانه‌ها و مزایای آن پرداخت و گفت: سیاست وزارت جهادکشاورزی، حفظ و صیانت از آب و افزایش بهره‌وری در سطح زمین‌های کشاورزی است که آیتم جدید با موضوع انرژی به آن اضافه شده است.
وی با تاکید بر ارزیابی در بخش محیط های کنترل شده، افزود: در این زمینه پژوهشکده گلخانه و محیط‌های کنترل شده به همراه دفتر  امور گلخانه، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی و همچنین دفتر توسعه گلخانه‌ها به تدوین "سند ملی گلخانه ها" ذیل سند امنیت غذایی پرداخته است.
آزادی با بیان اینکه باید در حوزه عملکردی تولید محصولات کشاورزی تغییراتی را اعمال کنیم، افزود: در این سند که به دنبال انتقال کشت از فضای باز به محیط کنترل‌شده است؛ افزایش بهره‌وری، کاهش مصرف آب و مدیریت مصرف انرژی دیده شده است.
وی با اشاره به هزینه کمتر سایبان‌ها در مقایسه با گلخانه‌ها، تصریح کرد: در حال حاضر در این طرح انتقال فضای کنترل شده  بر اساس اقلیم هستیم.
رئیس پژوهشکده گلخانه و محیط‌های کنترل با تاکید بر توسعه هوشمند با توجه به وضعیت آبخیر و آبخوان، گفت: باید با کمترین میزان استفاده از منابع انرژی، حفظ و صیانت از آب و افزایش بهره‌وری از سطح زمین را داشته باشیم.
آزادی در پایان گفت: بر این اساس تور آموزشی-ترویجی انتقال کشت محصولات باغی از فضای باز به محیط‌های حفاظت‌شده (سایبان) در شهرستان آبیک قزوین با حضور 6 استان مستعد برگزار شده است.

طرح سایبان ارزان‌تر و سریع‌تر از گلخانه اجرا می‌شود
الهام فتاحی فر، مدیرکل دفتر امورگلخانه‌ها ، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی نیز درباره وضعیت اجرای سایبان در کشورمان، گفت: سایبان (گلخانه تابع اقلیم)، محیط کنترل شده‌ای است که براساس مطالعه و مکان یابی مناسب و منطبق با شرایط اقلیمی هر منطقه برای تولید محصول موردنظر احداث می‌شود.
وی ادامه داد: در این سایبان‌ها از هیچ گونه تجهیزات سرمایشی و گرمایشی برای تامین شرایط دمایی تولید محصول، استفاده نمی‌شود و براساس محاسبات فنی لازم و با استفاده از سازه فنی سبک، پوشش گلخانه‌ای مناسب و مقاوم و در بازه زمانی اقلیم مناسب منطقه، تولید محصول انجام می‌شود؛ لذا هزینه و زمان اجرای طرح در مقایسه با سایر گلخانه‌ها، بسیار ارزان‌تر و سریع‌تر است.
فتاحی‌فر ادامه داد: اولین پایلوت طرح سایبان برای تولید گوجه‌فرنگی با هماهنگی معاونت امور باغبانی و سازمان جهادکشاورزی استان فارس در سال گذشته در منطقه بیدزر در سطح 5 هکتار اجرایی و به بهره‌برداری رسید که از مزایای طرح مذکور می‌توان به افزایش عملکرد در واحد سطح (از 70 تن در فضای باز به حدود 200 تن در سایبان)، افزایش بهره‌وری مصرف آب و افزایش درآمد قابل توجه برای کشاورزان منطقه در مقایسه با کشت زراعی گوجه‌فرنگی اشاره کرد.
وی در پایان گفت: در حال حاضر اجرای کامل این طرح، مستلزم تامین اعتبارات موردنیاز برای پرداخت تسهیلات بانکی مناسب به متقاضیان است که امیدواریم با همکاری معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی در سال جاری و طی برنامه هفتم توسعه، اعتبارات کافی و به موقع، برای حمایت از اجرای این طرح در اختیار معاونت امور باغبانی قرار گیرد تا به استان‌های هدف ابلاغ شود.
دهقانی، از گلخانه‌داران استان البرز؛ درباره استفاده از فضای سایبان و جایگزینی آن با گلخانه در شهرستان آبیک، گفت: 3/2 هکتار فضای دارای سایبان و پروش محصولات گلخانه‌ای همچون خیار را انجام داده‌ام که هزینه آن نسبت به ایجاد گلخانه مقرون به صرفه‌تر بوده و میزان مصرف آب در آن کمتر بوده است؛ کشت کرفس را در زمستان در این فضا انجام دادیم و پس از آن خیار کشت کردیم که پیش بینی می‌کنیم به میزان 170 تن در هکتار برسیم.

جهت دریافت لینک کانال ایتای سازمان کلیک کنید

6.1.15.0
V6.1.15.0