• ساعت : ۱۲:۴۳
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۶/۲۷ 
  • تعداد بازدید : 145
معاون وزیر و رئیس سازمان تات:
ارتقای كشاورزی با فناوری‌های دانش بنیان؛ گام‌های آینده سازمان تات
معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، با اشاره به ارتقای کشاورزی با فناوری‌های دانش بنیان به عنوان یکی از گام های آینده سازمان تات گفت: در چهار سال آینده، هدف‌گذاری شده است تا یک هزار مزرعه فناور جدید راه‌اندازی شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان تات، سید مجتبی خیام نکویی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: تاکنون ۱۳۱ مزرعه فناوری در ایران راه‌اندازی شده است و پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا پایان سال جاری به ۱۵۰ مزرعه برسد.

رئیس سازمان تات گفت: بررسی‌ها نشان داده آن مدلی که امروزه کشور را در شرایط تحریم به سمت مردمی سازی اقتصاددانش بنیان و توسعه همه‌جانبه سوق می‌دهد، همین فناوری‌های نوین و دانش بنیان است.

وی با اشاره به عدم محدودیت در ایجاد مزارع فناوری در کشور، اظهار داشت: اگر واحدهای فناور شرایط لازم را داشته باشند، می‌توانند به عنوان واحدهای نوآور بهره‌ور فعالیت کنند.

وی تأکید کرد: برای ارتقای امنیت غذایی و خودکفایی در محصولات راهبُردی، استفاده از فناوری‌های نوین، به‌ویژه هوش مصنوعی و تولید ارقام مقاوم به کم‌آبی ضروری است.

خیام نکویی در راستای فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت استفاده از هوش مصنوعی در پیشبرد اهداف کشاورزی افزود: ما باید از هوش مصنوعی بهره‌برداری بهینه کنیم تا غذایی سالم، کافی و پایدار برای حال و آینده تأمین کنیم.

وی اشاره کرد: هوش مصنوعی با شتابی حیرت‌آور در حال پیشرفت است و این فناوری می‌تواند به‌ویژه در زمینه کشاورزی، نقش کلیدی در بهبود بهره‌وری و حل مشکلات موجود داشته باشد.

خیام نکویی همچنین از مدلی خبر داد که در آن شرکت‌های دانش بنیان در مزارع نوآور بهره‌ور مستقر می‌شوند و به حل مشکلات فناورانه پرداخته و به چالش‌های بازار پاسخ می‌دهند.

وی این مدل را به عنوان یک الگوی جدید معرفی کرد که می‌تواند به حل مشکلات مجوز، بازار و بخش کشاورزی کمک کند.

رئیس سازمان تات با اشاره به نقش کلیدی هوش مصنوعی در رشد و توسعه کشاورزی، از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی به عنوان پیشرو در فناوری‌های نوین کشاورزی یاد کرد.

خیام نکویی هدف از برگزاری رویداد هوش مصنوعی در کشاورزی را ایجاد فضایی برای به اشتراک گذاری تجربیات موفق و چالش‌های پیش رو در استفاده از هوش مصنوعی در کشاورزی میان شرکت‌ها و فعالان این حوزه، تشویق به نوآوری و همکاری‌های مشترک، فراهم کردن فرصت‌هایی برای شکل گیری پروژه‌های مشترک بین شرکت‌ها و مزارع پیشتاز به منظور توسعه راه‌حل‌های نوآورانه، تحلیل و ارزیابی بازار و بررسی و تحلیل نیازها و چالش‌های موجود در بازار کشاورزی به منظور شناسایی فرصت‌های جدید برای نوآوری و سرمایه گذاری در زمینه هوش مصنوعی دانست.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از برگزاری رویداد «هوش مصنوعی در کشاورزی» در تاریخ ۱۱ مهر ۱۴۰۳ در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی کرج خبر داد و گفت: علاقه‌مندان برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره 09964249552 تماس بگیرند.

جهت دریافت لینک کانال ایتای سازمان کلیک کنید

photo13221662955.jpg

6.1.15.0
V6.1.15.0