• ساعت : ۰۷:۱۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۶/۱۷ 
  • تعداد بازدید : 113
همزمان با روز ملی پسته عنوان شد؛
رونمایی از ۱۸ رقم جدید پسته در خراسان شمالی پس از پنج سال تحقیق
رییس بخش زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: ۱۸ رقم جدید پسته به صورت آزمایشی و تحقیقاتی در بخش‌های مختلف استان بعد از پنج سال به بار نشست.

به گزارش روابط عمومی سازمان تات؛ علی دادار در گفتگو با ایرنا اظهار کرد: ارقام جدید نسبت به سرما مقاوم هستند و در سه منطقه سنخواست جاجرم، شیروان و روستای کلاته ابریشم راز و جرگلان کشت شدند که با گذشت پنج سال اکنون به مرحله باردهی رسیده اند.
وی افزود: محققان و پژوهشگران این مرکز پس از بررسی های لازم از نظر مقاومت درختان به شرایط آب و هوایی، مقاوم بودن به سرما، پرمحصول بودن و سایر فاکتورها ارقام مناسب را برای کشت و کار در استان به پسته کاران معرفی خواهند کرد.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی تصریح کرد: رقم های "اوحدی"، "احمد آقایی"، "دامغانی" و "اکبری" از جمله ارقام جدید هستند که در سه منطقه استان به صورت آزمایشی کشت شد.
وی گفت: رقم های جدید به صورت پیوندک با سرشاخه کاری بر روی درختان پسته بومی پیوند زده شد.
دادار با بیان اینکه خراسان شمالی دارای ۲۸ رقم است، افزود: هشت رقم "ابراهیمی"، "ممتاز"، "دامغان" و رقم "ان یک تا ان پنج" به صورت تجاری در استان کشت می شود که دارای کیفیت بسیار مناسبی است.
سه رقم پسته بومی خراسان شمالی
وی تصریح کرد: سه رقم "بی بی سکینه"، "خانی" و "سکینه تکه" بومی و منحصر به استان خراسان شمالی است که در هیچ جای کشور دیده نمی شود.
رییس بخش زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: چندین درخت بسیار قدیمی در روستای امیرآباد جاجرم و بجنورد با قدمت بیش از ۱۰۰ سال وجود دارد که نشان از بومی بودن این درخت در استان دارد.
وی افزود: پسته یکی از مهمترین محصولات کشاورزی کشور است که از جنبه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی اهمیت فوق العاده ای دارد و ایران‌ به‌ عنوان‌ مهمترین‌ کشور تولیدکننده‌ و صادرکننده‌ پسته‌، دارای‌ بزرگترین‌ ذخایر ژنتیکی‌ که‌ در دنیا بی‌ نظیر است.
دادار خاطرنشان کرد: وجود جنگل‌های‌ خودروی‌ پسته‌ سرخس‌ در شمال‌ شرقی‌ کشور (خراسان‌) و گلستان‌؛ جنگل‌های‌ انبوه‌ بنه‌ و کسور در اکثر استان های مرکزی، غربی و جنوبی کشور و وجود بیش‌ از ۹۰ فنوتیپ‌ و ژنوتیپ‌ مختلف‌ پسته‌ اهلی‌، مؤید این‌ واقعیت‌ است.
وی افزود: با توجه به تغییرات آب و هوایی در سال های اخیر در مناطق پسته کاری، نمی توان تنها ارقام متداول تجارتی موجود را توصیه کرد و از طرفی با توجه به خصوصیات ویژه ارقام جدید، ضرورت بررسی تحقیقاتی سازگاری آنها الزامی است که در صورت تحقق این امر بر اساس شرایط اقلیمی مناطق مورد نظر، ارقام مناسب توصیه شود تا سرمایه گذاری انجام شده قابل توجیه و درآمدزا باشد.
گفتنی است؛ خراسان شمالی ۶ هزار و ۶۱۰ هکتار باغ پسته دارد که به طور متوسط از هر هکتار یک تن و ۲۸۰ کیلوگرم محصول خشک برداشت می شود؛ این خطه از نظر سطح زیر کشت و تولید پسته در کشور جایگاه ۱۳ را دارد و اولین محصول باغی ارز آور در خراسان شمالی محسوب می شود و ۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

 جهت دریافت لینک کانال ایتای سازمان کلیک کنید

ddc24315-b819-4e5c-81e4-de309bfbc2fa_14030617_113155.jpg

6.1.15.0
V6.1.15.0