• ساعت : ۱۰:۰۹
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۶/۰۳ 
  • تعداد بازدید : 311
معاون وزیر و رئیس سازمان تات:
برنامه توسعه هفتم و سند دانش بنیان امنیت غذایی، محور خودكفایی در محصولات استراتژیك
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ارتقاء امنیت غذایی و توسعه بخش کشاورزی را به عنوان یک اولویت اساسی در برنامه‌های این سازمان دانست و گفت: همت محققان سازمان تات منجر به معرفی ارقام خوب با عملکرد بالا شده است، بطوریکه پتانسیل عملکرد برخی از ارقام گندم دیم تا پنج تن در هکتار رسیده است.

به گزارش روابط عمومی ساز مان تات، سید مجتبی خیام نکویی با تأکید بر اهداف  سازمان در راستای خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک کشاورزی گفت: برای اجرای موفقیت‌آمیز این برنامه‌ها، ضروری است که مؤسسات و مراکز ملی و استانی با توجه به مأموریت‌های سازمان، در زمینه تحقیق و آموزش فعال‌تر عمل کنند و همکاری نزدیکی بین معاونت‌های اجرایی وزارت جهاد کشاورزی و مؤسسات تحت پوشش ایجاد شود.
وی به عزم راسخ کشور برای تامین امنیت غذایی اشاره کرد و گفت: اجرای برنامه هفتم توسعه و همچنین سند امنیت غذایی از اولویت‌های اصلی سازمان تات است که با تمام توان به تحقق آن ادامه خواهیم داد.

رئیس سازمان تات با اشاره به سخنان معاون وزیر جهاد کشاورزی دولت چهاردهم در نخستین ساعات کاری خود در مصاحبه با رسانه ملی؛ «انتقال بهترین یافته های تحقیقاتی علمی و دانش بنیان محققان بخش کشاورزی به بهره بردارن، ذینفعان و ذینقشان نمود مشارکت مردمی است.» گفت: در این راستا محققان سازمان تات در سراسر کشور اهتما م ویژه خواهند داشت. 
سید مجتبی خیام نکویی ادامه داد: عمده واردات بخش کشاورزی در حوزه خوراک دام و طیور است، اما این قابلیت وجود دارد که با استفاده از علوفه‌های کم آب که نصف محصولات وارداتی آب نیاز دارند، وابستگی به واردات را کاهش دهیم.
رئیس سازمان تات افزود: در تولید گندم در سه سال گذشته توانستیم بهره‌وری را معنا کنیم و به حدود ۱۳.۵ میلیون تن تولید برسیم که ۱۲ میلیون تن آن برای مصارفی همچون نان و ۱.۵ میلیون تن نیز برای مصارف خوراکی و شیرینی استفاده می شود.
وی با اشاره به رعایت توصیه‌های به‌زراعی و استفاده از ارقام جدید، گفت: به زودی شاهد افزایش قابل توجهی در تولید گندم در دیمزارهای کشور خواهیم بود.
رئیس سازمان تات ادامه‌داد: در حوزه روغن خودکفا نیستیم و ۹۰ درصد وارد کننده هستیم. البته در برنامه هفتم ذکر شده که باید واردات این محصول را به صفر برسانیم با این حال با بهره‌وری می توانیم ۳۰ درصد این محصول را خودمان تولید کنیم.
سید مجتبی خیام نکویی همچنین به تغییرات اقلیمی و تأثیرات آن بر امنیت غذایی اشاره کرد و افزود: بر اساس آخرین مقالات، با افزایش دمای زمین، به‌طور میانگین تولیدات غذایی ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت. 
خیام نکویی گفت: همچنین علی‌رغم معاهدات بین‌المللی درباره تغییرات اقلیم در دنیا، برخی کشورها که بیشترین بهره‌برداری‌های نامتعارف را از طبیعت دارند، از معاهده تغییر اقلیم خارج می‌شوند تا مورد سوال و جواب قرار نگیرند.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تغییرات اقلیم را یک ابر چالش دانست و اظهار داشت: تاثیر تغییر اقلیم بر قاره‌ها و کشورهای مختلف یکسان نیست؛ زیرا در برخی کشورها کمتر و در برخی شدت بیشتری دارد.

جهت دریافت لینک کانال ایتای سازمان کلیک کنید

6.1.15.0
V6.1.15.0