• ساعت : ۱۱:۴۷
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۲/۲۴ 
  • تعداد بازدید : 171
در سفر رئیس سازمان تات و هیأت همراه به استان اردبیل؛
اهم مصوبات كارگروه های تخصصی كشت و صنعت و دامپروری مغان
در سفر معاون وزیر و رئیس سازمان تات و هیأت همراه به استان اردبیل( شهرستان پارس آباد) جلسه کارگروه های تخصصی علوم زراعی, فنی و مهندسی ، باغبانی، علوم دامی و آموزش و ترویج در کشت و صنعت و دامپروری مغان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان تات اهم مصوبات کارگروه های تخصصی کشت و صنعت و دامپروری مغان  بدین شرح است:

رئیس‌ سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به اینکه توجه ویژه سازمان تات به ارتقا جایگاه مجتمع کشت و صنعت دامپروری مغان  است گفت: این مجتمع متعلق به کل کشور است پل ارتباطی بین سازمان تات و مجتمع مغان و سازمان جهاد کشاورزی استان در یک ریل گذاری عالی قرار دارد
اژدری گفت:4 میلیون تن امروز تولیدات کشاورزی استان اردبیل است  و نقش مراکز آموزش و ترویج ، بذور اصلاح شده ، فناوری های جدید نقش آفرینی می کند.
معاون وزیر و رئیس سازمان تات در جلسه کارگروه های تخصصی علوم زراعی, فنی و مهندسی ، باغبانی، علوم دامی و آموزش و ترویج در کشت و صنعت و دامپروری مغان بر افزایش تولیدات محصولات با بسته های دانش بنیان تات ، الویت بندی چالش های بخش کشاورزی در استان اردبیل و بهره وری با حفظ ذخایر ژنتیکی و اکولوژیکی بستر تولید تاکید کرد.
مدیرعامل کشت و صنعت دامپروری مغان، در جلسه کارگروه های تخصصی علوم زراعی, فنی و مهندسی ، باغبانی، علوم دامی و آموزش و ترویج در کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: نقش سازمان تات امروز در امنیت غذایی کشور بی بدیل است . این بهزاد گفت: مجتمع می تواند در ارتقا امنیت غذایی کشور نقش آفرینی کرده  و در این راستا نیازمند حمایت های فناورانه و دانشی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تات است.
معاون سازمان تات و رئیس مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی گفت:  مقرر شد  پيگيري براي ايجاد هنرستان با هدف تامين نيروي ماهر براي كشت صنعت اقدام شود.
كمك به ايجاد دهكده نواوري، اموزش مديران و كارشناسان و كاركنان شركت كشت و صنعت با توجه به شايستگی ها وتورهاي علمي داخلي و خارجي براي همكاران شاغل در كشت و صنعت از دیگر مواردی بود که قاسمی بر برنامه ریزی روی آنها تاکید کرد.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تات گفت: در این کارگروه ها که بصورت عملیاتی فعالیت خود را آغاز کرده اند، استفاده از دانش بنیان ها و فناوری های روز برای افزایش تولید و ارتقا مجتمع کشت و صنعت به جایگاه برند بودن در حوزه کشاورزی و دامپروری مد نظر است.
حسین جعفری، معاون پژوهش و فناوری سازمان تات گفت: موضوع رودخانه ارس امروز برای استان و شهر پارس آباد بسیار مهم و حیاتی است.
علیرضا نیکویی مدیرکل دفتر امور اقتصادی تات بر بسته های پیشنهادی فناورانه و اقتصادی به جهت کاهش هزینه های تولید بر اساس سند امنیت غذایی کشور و سند الگوی کشت و تولید ترسیم شده است که مجتمع از آن تبعیت کند ، استفاده از علوفه های کم آب بر بجای یونجه و علوفه های آب بر ، استفاده از محیط های کنترل شده بجای محیط های کشت زراعی باز به جهت افزایش بهره وری ، حذف باغات درجه ۳، اصلاح باغات درجه ۲ و ارتقا باغات درجه ۱تاکید کرد.

طاهری رییس موسسه تحقیقات علوم باغبانی در این جلسه بر  تشکیل باغات کوچک، ماشینی نمودن باغات ، استفاده از فناوری های روز در هرس نمودن ، راه اندازی بخش تحقیق و توسعه در شرکت کشت و صنعت مغان ، بررسی ph خاک و افزایش بهره وری ، راه اندازی و تولید کودهای ترکیبی  تاکید کرد.

شهرام نعیمی،رئیس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور براستفاده از آموزش های تخصصی در حوزه گیاهپزشکی و استفاده از فناوری های نوین بیولوژیک به جهت افزایش بهره وری و مبارزه با آفت و بیماری ها تاکید کرد.

 

خمیس آبادی رئیس موسسه تحقیقات علوم و دامی  بر برگزاری دوره های آموزشی برای حوزه دام و طیور، آموزش جیره نویسی تخصصی دام و طیور به کارشناسان ، تغییر اقتصادی وضعیت گله ها در جهت بهره ور بودن ، راه اندازی واحد تحقیق و توسعه ، انجام پروژه های مشترک بر اساس پروژه اصلاح نژاد ترمینال کراس برای دام سنگین ، استفاده از ظرفیت های خالی برای پرورش شتر  و پرورش اسب خزر تاکید کرد.
هادی اسدی رحمانی رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور بر بازنگری یا انجام مطالعات خاکشناسی اراضی کشت و صنعت مغان ، تهیه نقشه های حاصلخیزی ، بررسی وضعیت تغذیه ای محصولات زراعی و باغی ، تقویت ازمایشگاه خاک  وافزایش راندمان آب تاکید کرد.

روستایی رئیس موسسه تحقیقات دیم بر ایجاد پایگاه نوآوری در لاین و ارقام تجاری محصولات زراعی و ایجاد واحد پژوهشی و فناوری در مجتمع کشت و صنعت مغان تاکید کرد.

عصاره رئیس موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال بر توجه ویژه بر تولید بذور مادری و نهال گواهی شده و اصلاح باغات و افزایش تولیدات زراعی با استفاده از بذور گواهی شده در مجتمع کشت و صنعت دامپروری مغان تاکید کرد.
رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر گفت: : معرفی ارقام مقام به سرما و افزایش تولید در دستور کار موسسه است  و در تولید رقم های هیبرید ذرت می توانیم به کشت و صنعت کمک شایان کنیم.
محمد زمانیان بر معرفی ارقام با تولید مناسب در غلات، تشکیل تعاونی های بذر در مجتمع کشت و صنعت به جهت احصا رویالتی و نفوذ ارقام مناسب در منطقه مغان تاکید کرد.
دهقانی سانیچ رییس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی  گفت: در قسمت صنایع و مکانیزاسیون نیاز به سرمایه گذاری های بیشتر داریم .
وی برانجام پروژه ها برای کاهش ضایعات و بررسی میزان ضایعات، علت یابی از بین رفتن اراضی ، بهره برداری از زهاب های مجتمع، استفاده بهینه از ضایعات کارخانه رب  و ایجاد سامانه های نوین آبیاری تاکید کرد.
گفتنی است، کارگروه های تخصصی در راستای تعیین و اولویت بندی چالش های مجتمع کشت و صنعت دامپروری مغان و استفاده از نتایج تحقیقاتی موسسات و مراکز تحقیقاتی سازمان تات در جهت حل مشکلات، ارایه بسته های اقتصادی و دانشی برای برنامه های مدیریتی مجتمع کشت و صنعت، ورود دانش بنیان ها برای افزایش تولید در محصولات زراعی وباغی و دام و طیور برگزار شد.

جهت دریافت لینک کانال ایتای سازمان کلیک کنید

01.jpg

02.jpg

img_2554.jpg

img_2549_6385119016489253340.jpg

 

6.1.9.0
V6.1.9.0