• ساعت : ۱۰:۴۱
  • تاريخ :
     ۱۴۰۲/۰۶/۲۸ 
  • تعداد بازدید : 172
سیدمحمود طبیب غفاری تاکید کرد:
ارتقاء معیشت خانوار روستایی و باغداران

سیدمحمود طبیب غفاری تاکید کرد:

ارتقاء معیشت خانوار روستایی و باغداران

 

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول گفت: تولید نهال‌های پیوندی گردوی گرمسیری پکان با ضریب گیرایی بالای 90 درصد با موفقیت در کشور در حال انجام است.

به گزارش روابط عمومی سازمان تات، سید محمود طبیب غفاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایانا بیان کرد: استان خوزستان برای چهاردهمین سال پیاپی رتبه اول گندم کشور را به خود اختصاص داد و در سال جاری با خرید یک میلیون و 718 هزار تن گندم خوراکی رکورد خرید خود را شکست.
وی ادامه داد: پروژه های پژوهشی مرکز صفی آباد در بخش‌های اصلاح و تهیه نهال  بذر، تغذیه، مبارزه با عوامل زیان رسان شامل بیماری‌ها، آفات و علف‌های هرز، تولید و نظارت برفر آوری بذور استاندارد اصلاح شده محصولات مختلف و ... با هدف افزایش ضریب نفوذ دانش کشاورزی به عرصه تولید و مزارع و باغات انجام شده تا در خدمت حفظ و پایداری امنیت غذایی باشد.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول با اشاره به حوزه باغبانی با هدف ارتقا معیشت خانوار روستایی و باغداران بیان کرد: اگر یک باغدار محصولی مثل مرکبات، آلو، زردآلو، هلو، سیب و یا هر محصول با مصرف تازه خوری، داشته باشد باید به سرعت نسبت به برداشت و عرضه آن به بازار اقدام کند و امکان نگهداری بدون امکانات ویژه انبارداری و سردخانه میسر نیست. این موضوع باعث می‌شود تا باغدار قدرت چانه زنی برای ارائه محصول به قیمت واقعی را ازدست بدهد و محصول خود را به قیمتی که مایل باشد، نتواند عرضه کند، اما در محصولات خشکباری امکان انبار داری، نگهداری و ارائه با قیمت مطلوب بسیار بیشتر است.

طبیب غفاری افزود: یکی از محصولاتی که در حال توسعه بوده و مدیون زحمات محققیان این مرکز در حوزه باغبانی است، گردوی گرمسیری پکان است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول ادامه داد: گردوی پکان خشکباری است که خواستگاه آن ایالت کالیفرنیا در آمریکا بوده و در سال 1346، تعداد 18 اصله نهال شناسنامه‌دار با ژنوتیپ معین از کالیفرنیا به این مرکز منتقل و کشت شد. البته عدم گیرایی مناسب پیوند برای سال‌ها به‌عنوان یک مسئله مانع تکثیر این گونه گیاهی و استفاده تجاری از آن می‌شد. نهایتا مشکل تکثیر با تحقیقات مستمر چند ساله توسط همکاران بخش تحقیقات علوم زراعی و باغاغی مرکز و با هدایت آقای دکتر عجم گرد به ثمر نشست و تولید نهال‌های پیوندی گردوی گرمسیری پکان را با ضریب گیرایی بالای 90 درصد با موفقیت در حال انجام است.
طبیب غفاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر همه ساله بین دو تا سه هزار نهال پیوندی گردو پکان در استان خوزستان در صفی آباد تولید می‌شود و در 18 تا 20 استان کشور توزیع شده و سازگاری آن در حال ارزیابی است به این معنا که ارقام مختلف و ژنوتیپ‌های مختلف پکان با استان‌های هدف منتقل و کاشته شده و سازگاری ارقام ارزیابی می‌شود تا نهایتا ژنوتیپ‌های سازگار برای هر استان تعیین شود و نقشه جانمایی آن ها تهیه شود.

وی یادآور شد: این موضوع به معیشت خانوار روستایی کمک فراوانی کرده و هر باغدار می‌تواند در کنار مزرعه و باغ خود تعدادی درخت گردو نیز داشته باشد و محصول خود را به دلیل امکان نگهداری و انبار داری مناسب با قیمت مطلوب و در فصل مناسب به بازار عرضه و معیشت پایدارتری داشته باشد.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول بیان کرد: حدود 20 هزار هکتار زیتون در سطح کشور وجود دارد که به دلیل ایراداتی که در تولید نهال آن‌ها وجود داشته است تولید اقتصادی ندارند به این معنا که علی‌رغم رشد تاج درخت تولید میوه انجام نمی‌شود. لذا باعث ضرر و زیان باغدار شده است.

طبیب غفاری اضافه کرد: یکی از روش‌های بسیار خوب و موفقی که می‌تواند این باغ‌ها را در صورت سلامت پایه و تنه اصلاح کند، استفاده از روش پیوند سرشاخه کاری است. در این روش پس از حذف تاج و با حفز  تنه اصلی و سیستم ریشه پایه از پیوندک‌های ارقام  مثمر و سازگار زیتون  استفاده و این باغات به سرعت اصلاح و به بار خواهند نشست.
وی ادامه داد: پروژه توسعه‌ای-ترویجی اصلاح باغات زیتون تهیه شده و امیدواریم با همکاری دستگاه‌های مربوطه در استان‌های هدف به سرعت در سطح کشور و برای رفع این مشکل ملی عملیاتی شود. همچنین کارهای مقدماتی ارزیابی و عملیاتی بودن این پروژه طی سه سال گذشته نیز در استان‌های خوزستان، ایلام و لرستان با همکاری بخش سازمان‌های جهاد کشاورزی این استان‌ها  انجام شده و نتایج موفقی در بر داشته است.

img_20230914_180855_935.jpg

 

 

6.1.15.0
V6.1.15.0