جمعه, 15 تير 1403
 
  • ساعت : ۱۲:۰۲
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۴/۱۳ 
  • تعداد بازدید : 173
رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم:
توسعه زیرساخت‌های مناسب برای فراوری و نگهداری بذور جهت تأمین امنیت غذایی پایدار ضروری است
رئیس و معاونین مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال با حضور رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم از پایلوت‌های تحقیقی ترویجی، پایگاه نوآوری، مزارع تحقیقاتی غلات، مزارع پرورشی گندم، جو و حبوبات و زیر ساخت‌های تولید و فراوری بذر پرورشی مؤسسه دیم بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان تات، به نقل از موسسه دیم، روستایی در این بازدید در خصوص اثربخشی یافته‌های تحقیقاتی دیم در عرضه‌های تولید در طرح جهش گفت: تولید بذر ارقام جدید و افزایش ضریب نفوذ ارقام موجب افزایش تولید در مزارع کشاورزان در دیم‌زارهای شده است.
 رئیس مؤسسه اظهار کرد: بیش از ۴۵ درصد هسته‌های اولیه بذری محصولات زراعی دیم کشور در ستاد مؤسسه در مراغه تولید می‌شود که پشتیبانی سازمان تات و معاونت زراعت در زمینه ایجاد و توسعه زیرساخت‌های مناسب برای فراوری و نگهداری بذور جهت تأمین امنیت غذایی پایدار در کشور برای سال‌های آتی ضروری دانست.

 روستایی اعلام کرد: باتوجه‌ به افزایش تعداد ارقام معرفی شده در این مؤسسه و لزوم تولید هسته‌های اولیه بذری ارقام زراعی افزود: با شرایط موجود در مؤسسه امکان مدیریت تولید همه هسته‌های بذری در داخل مؤسسه و ایستگاه‌های تابعه وجود ندارد و تنها راه برون‌رفت از این مشکل استفاده از ظرفیت و توانایی بخش خصوصی است که نیاز است با همکاری مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال تولید بخشی از بذور پرورشی ۱ و ۲ ارقام محصولات زراعی با اولویت ارقام قدیمی توسط بخش خصوصی و با نظارت‌های فنی و کارشناسی دو مؤسسه انجام شود.
رئیس مؤسسه دیم عنوان کرد: بر اساس آمار موجود در سالهای اخیر سهم غلات از برنامه تناوبی دیم کشور ۸۶ درصد بوده است که برای رعایت تناسب تناوب در دیم‌زارها لازم است تمهیدات لازم در خصوص مسئله بازرگانی محصولات جایگزین به‌ویژه جو، نخود، عدس، گیاهان روغنی و علوفه‌ای اعمال شود.
محمدحسن عصاره نیز در این بازدید گفت: دستاوردهای مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم نقش بی‌بدیل در امنیت غذایی و اقتصاد کشور دارد و فعالیت‌های این مؤسسه کاملاً روشن و امیدوارکننده است و برای توسعه سیاست‌های این مؤسسه نیاز مبرم به پشتیبانی زیرساختی در زمینه تولید بذر خواهد داشت و این مؤسسه آماده نقش‌آفرینی در خصوص استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای کمک به مؤسسه در تولید هسته‌های اولیه بذری است.

  جهت دریافت لینک کانال ایتای سازمان کلیک کنید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی می باشد.

6.1.9.0
V6.1.9.0