چهارشنبه, 13 تير 1403
 
  • ساعت : ۰۷:۵۸
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۴/۱۱ 
  • تعداد بازدید : 164
دبیر همایش ملی اخلاق در کشاورزی و غذا :
توسعه و پیشرفت بخش كشاورزی مستلزم همكاری همه ذینفعان است
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‎پزشکی کشور، در برنامه رويش شبكه آموزش سيما، محورهای نخستین همایش ملی اخلاق در کشاورزی و غذا را که مهرماه امسال برگزار خواهد شد، اخلاق در کشاورزی و غذا از منظر ارزش‌های اسلامی و فرهنگ ایرانی، اخلاق حکمرانی، اخلاق در صیانت و بهره برداری از منابع طبیعی، اخلاق در تولید، اخلاق در فراوری، اخلاق در تجارت، اخلاق در مصرف و سلامت و اخلاق در استفاده از فناوری‌های نو معرفی کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان تات به نقل از موسسه تحقيقات گياه‌­پزشكي كشور، زند عنوان کرد: هر گونه توسعه و پیشرفتی مستلزم همکاری همه ذینفعان است و همکاری زمانی شکل می­گیرد که اعتماد بین افراد برقرار باشد، اعتماد زمانی ایجاد می­شود که اخلاق حاکم باشد و ارتباط بین اخلاق و توسعه و پیشرفت یک ارتباط عمیق و نظام­ مند است.

وی در ادامه گفت: کره زمین 5/4 میلیارد سال پیش شکل گرفته اما 5/2 میلیون سال است که انسان روی زمین زندگی می‌کند و انسان امروزی 200 هزارسال قدمت دارد. انسان اولیه مقهور طبیعت بود اما کم کم انسان بر طبیعت تسلط پیدا کرد و از 1970 میلای به بعد انفجار جمعیت شکل گرفت. این انفجار جمعیت سبب شد انسان شروع به دست اندازی به طبیعت کند و یکی از بخش‌های هجوم انسان، کشاورزی است که این بخش در حال عبور از مرز اخلاق است.

عضو هیات علمی موسسه اشاره کرد: ظرفیت زیستی کره زمین برای انسان 12 میلیارد هکتار است در صورتی که ردپای انسان در حال حاضر در حدود 20 میلیارد هکتار را در برگرفته است و زنگ خطر برای منابع آب، خاک، تغییر اقلیم، تنوع زیستی و آلاینده ها به طرز خطرناکی به صدا در آمده است.

دبیر همایش ملی اخلاق در کشاورزی و غذا ریشه تمام این مشکلات را در خودشیفتگی نوعی انسان به خود دانست و گفت: اگر این خودشیفتگی کنترل نشود انسان علاوه بر طبیعت خود را نیز نابود می کند.

وی گفت: اگر وظیفه کشاورزی زمانی تنها تولید بود اکنون وظیفه حفاظت از آب و خاک و تولید غذای سالم را نیز به عهده دارد که اینها نیازمند اخلاق است.

زند گفت: در این ارتباط کمیته‌ای از افراد علاقمند و صاحب نظر تشکیل شده و اولین همایش ملی اخلاق در کشاورزی و غذا در مهرماه امسال برگزار خواهد شد محورهای این همایش شامل اخلاق در کشاورزی و غذا از منظر ارزش‌های اسلامی و فرهنگ ایرانی، اخلاق حکمرانی، اخلاق در صیانت و بهره برداری از منابع طبیعی، اخلاق در تولید، اخلاق در فراوری، اخلاق در تجارت، اخلاق در مصرف و سلامت و اخلاق در استفاده از فناوری‌های نو است.

جهت دریافت لینک کانال ایتای سازمان کلیک کنید

 

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی می باشد.

6.1.9.0
V6.1.9.0