چهارشنبه, 13 تير 1403
 
  • ساعت : ۱۱:۴۱
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۴/۱۱ 
  • تعداد بازدید : 170
با حضور نماینده جمهوری اسلامی ایران؛
برگزاری اجلاس سالانه برنامه های بذر سازمان همكاری اقتصادی و توسعه
با حضور رئیس مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر ونهال به عنوان مرجع تعیین‌شده جمهوری اسلامی ایران (NDA)، جلسات کارگروه های فنی (TWG) و نشست سالانه برنامه‌های بذر OECD در شهر نیس فرانسه برگزار شد.

 به گزازرش روابط عمومی سازمان تات به نقل از مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر ونهال، محمد حسن عصّاره با بیان اینکه موارد مهمی بین NDA و TWG مورد بحث و تصویب قرار گرفت گفت: امکان گروه سازی مجدد گونه  های مختلف در برنامه های بذر OECD، ارائه گزارش الکترونیکی شدن برنامه‌های بذر OECD و تصویب برنامه های آتی، تصویب نامگذاری ارقام سورگوم، تصویب اصلاحات استانداردهای پیشنهادی در برنامه های بذر سورگوم و ارزن مرواریدی و بررسی درخواست پیوستن کشورهای بورکینافاسو، پاراگوئه و زیمباوه به برنامه های بذر OECD و تایید در خواست آنها در برنامه های بذر غلات، ذرت، ارزن مرواریدی ، گیاهان علوفه¬ ای و بقولات از جمله عنواین مرح شده در این نشست  است.
وی بررسی پروپوزال های جدید پیشنهادی در خصوص برنامه های بذ، تصویب دستورالعمل های تکثیر لاین های والدینی هیبرید در خارج از کشور، تصویب و به روز رسانی لیست OECD از ابزارهای بیوشیمیایی و مولکولی و بهبود و توسعه ابزارهای کنترل و نظارت در برنامه های بذر را از دیگر عناوین مطرح شده در جلسات کارگروه های فنی (TWG) و نشست سالانه برنامه‌های بذر OECD عنوان کرد.
گفتنی است برنامه بذر سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD Seed Schemes) در دهه ۶۰ میلادی برای هماهنگ سازی مقررات مربوط به نظارت بر مزارع تولید بذر، صدور گواهی و نمونه‌برداری از پارت‌های بذری بوجود آمده است؛ در حال حاضر ۶۱ کشور عمدتاً توسعه یافته عضو برنامه‌های بذر آن هستند. جمهوری اسلامی ایران نیز در ۶ برنامه بذر (از کل ۸ برنامه) صلاحیت خود را از این سازمان دریافت کرده و در حال حاضر گواهی‌های بین‌المللی مرتبط را صادر می کند.

جهت دریافت لینک کانال ایتای سازمان کلیک کنید

oecd.jpg

 

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی می باشد.

6.1.9.0
V6.1.9.0