چهارشنبه, 13 تير 1403
 
  • ساعت : ۰۷:۲۸
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۴/۱۱ 
  • تعداد بازدید : 132
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل:
رفع خلأ عملكرد گندم با اجرای طرح دستیابی به پتانسیل عملكرد
عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات استان اردبیل هدف اصلی این طرح را کاهش خلأ عملکرد بین میانگین تولید محصول در اراضی گندم کشور با رکوردهای به دست آمده توسط کشاورزان پیشرو کشور و همچنین ارتقای ضریب نفوذ دانش و فناوری میان گندم‌کاران کشور برشمرد.

  به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل عضو هیأت علمی بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز ضمن ارائه طرح دستیابی به پتانسیل عملکرد در مزارع گندم، به مسئله‌یابی و شناسایی محدودیت‌ها و عوامل ایجادکننده خلأ عملکرد، انتخاب و به‌کارگیری راهکارهای فناورانه برای حل مسائل شناسایی شده متناسب با شرایط موجود پرداخت.

  معرفت قاسمی هدف اصلی این طرح را کاهش خلأ عملکرد بین میانگین تولید محصول در اراضی گندم کشور با رکوردهای به دست آمده توسط کشاورزان پیشرو کشور و همچنین ارتقای ضریب نفوذ دانش و فناوری میان گندم‌کاران کشور برشمرد.

 محقق غلات بخش تحقیقات زراعی و باغی ایستگاه اردبیل، به اجرای برنامه‌های پژوهشی و تحقیقاتی غلات باهدف نفوذ ارقام و انتقال یافته‌های تحقیقاتی در عرصه‌های زراعی و بخصوص گندم اشاره و پس از آن نکات فنی لازم در خصوص ارقام جدید و رعایت اصول به زراعی در این زراعت برای حاضران ارائه کرد.

  معرفت قاسمی افزود: از جمله نکات اساسی در شاخص بودن مزرعه، مصرف ۱۸۰ کیلوگرم در هکتار بذر، تغذیه بهینه در زمان کشت با نتایج آزمون خاک، کشت با عمق مناسب در تاریخ مناسب با خطی کار غلات، آبیاری به‌موقع و منظم، کنترل به‌موقع عوامل زیان رسان مثل علف‌های هرز و در مجموع مدیریت مزرعه در زمان ایدئال بود که کارشناسان و زارعین پیش‌بینی کردند که این مزرعه بین 8 تا 10 تن در هکتار عملکرد داشته باشد.

  گفتنی است این برنامه یکشنبه 10 تیرماه با حضور مسئولین استانی طرح، مجری استانی طرح، مجریان شهرستانی، مسئولان مراکز جهاد کشاورزی، صاحب مزرعه و کشاورز پیشرو و محوری طرح و کشاورزان تبعی طرح و گندم‌کاران منطقه در روستای احمدبیگلو مشگین شهر با عنوان مدیریت صحیح محصول گندم برگزار شد.

جهت دریافت لینک کانال ایتای سازمان کلیک کنید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی می باشد.

6.1.9.0
V6.1.9.0