چهارشنبه, 13 تير 1403
 
  • ساعت : ۱۱:۲۶
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۴/۱۰ 
  • تعداد بازدید : 145
رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور:
نقش محوری موسسه تحقیقات علوم دامی در ارتقای بهره‌وری و امنیت غذایی كشور
حسن خمیس‌آبادی رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، به صورت اختصاصی، یادداشتی را در ارتباط با نقش محوری موسسه در ارتقای بهره وری و امنیت غذایی کشور، در خبرگزاری ایانا منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان تات به نقل از موسسه علوم دامی کشور متن این یادداشت بدین شرح است :

وزارت جهاد کشاورزی در راستای نیل به امنیت غذایی پایدار، برافزایش قدرت بهره‌وری در واحدهای تولیدی کشاورزی و دامپروری تأکید دارد. این واحدها، به‌مثابه ارکان امنیت غذایی کشور، نقشی اساسی در تأمین نیازهای غذایی جامعه ایفا می‌کنند. در این میان، موسسه تحقیقات علوم دامی کشور باسابقه‌ای بیش از 90 سال به‌عنوان متولی تحقیقات علمی در حوزه دامپروری، سهم بسزایی در ارتقای بهره‌وری تولیدات دامی و تضمین امنیت غذایی کشور ایفا می‌کند.

 امروزه شاهد صادرات گوشت مرغ و تخم‌مرغ از کشور هستیم، دستاوردی که مرهون تلاش‌های بی‌وقفه محققان علوم دامی است. با اتکا به دانش و فناوری تولیدشده در موسسه، میزان تولید گوشت قرمز به حدی رسیده که نیاز به واردات آن به حداقل رسیده است. موسسه تحقیقات علوم دامی با تولید بسته‌های دانشی کارآمد، به کشاورزان و دامداران در ارتقای بهره‌وری و تولید باکیفیت محصولات دامی یاری می‌رساند.

در آستانه 100 سالگی پژوهش‌های علمی عرصه دامپروری، ضرورت تلاش مضاعفی برای تولید بسته‌های دانشی کارآمدتر و ارتقای سطح دانش و فناوری در این حوزه احساس می‌شود. هدف نهایی، افزایش تولید با حداقل هزینه و عرضه آن در بازار داخلی و حتی خارجی است. برای تحقق این امر، ضروری است با واقع‌گرایی، منابع محدود موجود را بازتعریف و به‌طور بهینه از آن‌ها بهره‌برداری کنیم و نیازمند نگاهی جامع و کلان نگر به تمام عرصه‌های مرتبط با این بخش هستیم تا چالش‌های موجود به‌طور ریشه‌ای حل شوند. محققان در برخی مباحث با تضادهایی روبرو می‌شوند که باید بین افزایش یک مقوله و کاهش دیگری، یکی را انتخاب کنند. این انتخاب در شرایط و برهه‌های تاریخی مختلف، متفاوت و حتی متناقض است. به همین دلیل، تفکر علمی امروز نیاز به نگاهی قیاسی دارد نه استقرایی.

موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با اتکا به سابقه درخشان، توان علمی محققان برجسته و تعهد به ارتقای امنیت غذایی کشور، نقشی محوری در این عرصه ایفا می‌کند. با برنامه‌ریزی دقیق، سرمایه‌گذاری هدفمند و حمایت از پژوهش‌های علمی، می‌توانیم شاهد دستاوردهای چشمگیرتر و گام‌های مؤثرتری در جهت نیل به امنیت غذایی پایدار در کشور باشیم.

 

  جهت دریافت لینک کانال ایتای سازمان کلیک کنید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی می باشد.

6.1.9.0
V6.1.9.0