توسعه کشتهای اقتصادی با بهرهگیری از دانش نوین؛
ترویج یافتههای علمی در باغهای انگور؛ راهکاری برای افزایش بهرهوری و کاهش خسارت
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل، در راستای سیاستهای ترویجی سازمان تات مبنی بر انتقال دانش فنی به مزارع و باغها، چهارشنبه ۲۷ خرداد، سیدیعقوب سیدمعصومی، عادل پیرایش و علیرضا اصغری میرک، از اعضای هیئتعلمی و محققان ایستگاه تحقیقات کشاورزی مشگینشهر، با برگزاری یک کارگاه آموزشی میدانی در سرِ باغهای انگور بخش لاهرود، راهکارهای نوین افزایش عملکرد و کیفیت محصول را برای باغداران تبیین کردند.
تأکید بر زیرساختهای احداث باغات تجاری
سیدیعقوب سیدمعصومی، رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مشگینشهر در این کارگاه، با تأکید بر لزوم رعایت استانداردهای فنی در احداث باغ، اظهار کرد: تطابق دقیق گونه با اقلیم، کیفیت خاک و آب، تعیین فواصل استاندارد کاشت، احداث بادشکن و همچنین تهیه نهال اصیل و دارای گواهی (لیبل) با ارقام متناسب با منطقه، از پیششرطهای حیاتی برای دسترسی به باغهای تجاری و سودآور است.
وی همچنین بر لزوم اجرای برنامهریزی دقیق در تقویم آبیاری، تغذیه اصولی، هرس فنی و مبارزه بهموقع با آفات بهعنوان ارکان اصلی مدیریت موفق باغ تأکید کرد.
نقش مدیریت سبز در تعادل رویشی و باردهی
عادل پیرایش، از محققان این ایستگاه تحقیقاتی، «هرس سبز» در باغات انگور را یکی از کلیدیترین عملیات مدیریت تعادل رویشی - باردهی برشمرد. وی تصریح کرد: حذف پاجوشها، سرزنی شاخههای طویل و پاکسازی شاخههای بیمار، نهتنها از هدررفت انرژی گیاه جلوگیری میکند، بلکه فرایند رسیدن میوه را تسریع کرده و موجب ارتقای کیفیت محصول نهایی میشود.
بررسی علل ریزش گل و میوه و راهکارهای مقابله
علیرضا اصغری میرک، عضو هیئتعلمی ایستگاه تحقیقات کشاورزی مشگینشهر نیز در بخش پایانی این کارگاه به واکاوی چالش «ریزش گل و میوه» در باغات انگور پرداخت. وی عوامل مؤثر بر این پدیده را به سه دسته عوامل محیطی، عوامل فیزیولوژیکی و عوامل تغذیهای تقسیم کرد.
این عضو هیئتعلمی خاطرنشان کرد که تلفیق فنّاوریهای نوین از جمله تنظیمکنندههای رشد با اصول بنیادین مدیریت باغ شامل هرس، تغذیه متعادل و کنترل رطوبت، مؤثرترین راهکار برای کاهش ریزش غیرطبیعی گل و میوه و حفظ پتانسیل تولید است.

نظر شما :