• ساعت : ۱۲:۱۳
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۶/۲۵ 
  • تعداد بازدید : 145
در دوره آموزشی مدیریت بیماری‌های خسارتزای گردو مطرح شد:
بلایت باكتریایی مهمترین علت سیاه شدگی مغز گردو
اعضای هیات‌علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، در جمع باغداران شهرستان تفرش ضمن معرفی بیماری‌های قارچی پوسیدگی ریشه و تنه، بیماری‌های برگی و شانکر سیتوسپورایی، بيماري بلايت باكتريايي گردو به خصوص در مناطق خنك و مرطوب را مهمترین عامل سیاه شدگی مغز گردو معرفی کردند

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، دوره آموزشی «مدیریت بیماری‌های خسارتزای گردو»  توسط ابوالقاسم قاسمی و حسین خبازجلفایی اعضای هیات‌علمی بخش تحقیقات بیماری‌های گیاهی با هدف افزایش دانش بهره برداران برای باغداران و کارشناسان در شهرستان تفرش استان مرکزی برگزار شد.

قاسمی با توجه به گسترش عارضه سیاه شدگی مغز گردو عنوان کرد: بيماري بلايت باكتريايي گردو یا بیماری پوسیدگی مغز گردو، يكي از جدي‌ترين بيماري‌هاي برگ و ميوه درخت گردو اسـت كـه به خصوص در مناطق خنك و مرطوب به شدت خسارتزا است.

وی ادامه داد: این باکتری بر روی برگ‌ها، جوانه‌های گل، شاخه‌ها و میوه‌ها ایجاد لکه‌های سیاهرنگ می‌کند. این بیماری در ابتدای رشد میوه موجب ایجاد لکه‌های سیاه فرورفته و بریدگی‌هایی بر روی آن می‌شود. اگر شرایط محیطی برای رشد باکتری مناسب باشد، این لکه ها در سرتاسر میوه انتشار یافته و تمامی پوست سبز رنگ گردو سیاه می‌شود. باکتری به مغز گردو نیز وارد شده و باعث سیاهی و چروکیدگی و حتی لزج شدن آن خواهد شد.

عضو هیات علمی موسسه افزود: میزان خسارت ناشی از بیماری باکتریایی بلایت گردو به میوه وابستگی زیادی به زمان ابتلای درخت به بیماری دارد. وی از اقدامات زراعي، کاشت ارقام مقاوم، مبارزه شيميايي و کنترل بیولوژیک به عنوان روش‌های مدیریت این بیماری یاد کرد.

خباز جلفایی ضمن معرفی بیماری‌های قارچی پوسیدگی ریشه و تنه، بیماری‌های برگی و شانکر سیتوسپورایی گفت:

شانكرهاي پوستي گردو بيماري‌هاي ثانويه‌اي هستند كه به دنبال ضعيف شدن درخت در اثر تنش‌هاي محيطي از جملـه سطحي بودن يـا فشردگي خاك، خشكي، آبياري بـيش از حد و پوسيدگي‌هاي طوقه و ريشه ظاهر مي‌شوند.

وی تاکید کرد: حتي درختاني كه از شانكر بهبود مي‌يابند، چنانچه مجدد در معرض چنين تنش‌هايي قرار گيرند، شانكردار مي‌شوند. به همـين دليـل، شـناخت و رفع علل اوليه ضعف درخت مهمتر از درمان خـود شانكر اسـت.

 

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور کلیک نمایید

 

 

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.15.0
    V6.1.15.0