• ساعت : ۱۵:۳۲
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۶/۲۵ 
  • تعداد بازدید : 110
به مناسبت روز ملی خرما؛
خرما؛ میوه بحران/ محصولی استراتژیك در ایجاد امنیت غذایی
کارشناس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان بوشهر گفت: خرما به لحاظ ایجاد امنیت غذایی، اشتغال، درآمدزایی، حفظ محیط زیست و توسعه پایدار کشاورزی، یک محصول استراتژیک بوده و همچنین از آن به عنوان "میوه بحران" یاد می شود زیرا در حوادث غیرمترقبه جزو اولین محموله‌هایی است که به نقاط حادثه دیده ارسال می شود.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات وآموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر به نقل از خبرگزاری ایرنا، کارشناس تحقیقات گیاه پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: خرما یکی از محصولات مهم مناطق گرمسیری خاورمیانه از جمله ایران است که به دلیل ترکیبات و خواصش، میوه ای منحصر به فرد محسوب می شود و یکی از منابع مهم قند طبیعی به حساب می آید.

زهرا محمدی افزود: این محصول به لحاظ ایجاد امنیت غذایی، اشتغال، درآمدزایی، حفظ محیط زیست و توسعه پایدارکشاورزی، یک محصول استراتژیک بوده و همچنین از آن به عنوان "میوه بحران" یاد می شود زیرا در حوادث غیرمترقبه جزو اولین محموله‌هایی است که به نقاط حادثه دیده ارسال می شود.

وی ادامه داد: سطح زیر کشت این محصول در ایران بر اساس آخرین آمارنامه وزارت جهادکشاورزی، ۲۶۰ هزار و ۲۰۹ هکتار و تولید آن یک میلیون و ۲۳۳ هزار و ۴۸۷ تن در سال برآورد می شود.

کارشناس تحقیقات گیاه پزشکی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان بوشهر تصریح کرد: خرما رتبه چهارم بیشترین تولید محصول باغی بعد از سیب، پرتقال و انگور در کشور را دارد و در بین استان‌های خرماخیز کشور، استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و بوشهر در رتبه‌های اول تا چهارم تولید کنندگان خرمای کشور قرار دارند.

وی بیان کرد: این چهار استان در مجموع حدود ۶۳ درصد از کل تولید خرمای کشور را تامین می کنند؛ با این وجود در ایران متوسط عملکرد به ازاء هر درخت ۲۷/۲ کیلو گرم است که در مقایسه با سایر کشورهای خرماخیز مانند عربستان (۷۰-۶۰ کیلو گرم) رقمی پایین به شمار می رود.

محمدی یادآور شد: از دلایل عمده کمبود عملکرد می‌توان به ارقام کم محصول، مشکلات تغذیه درختان و خسارت ناشی از آفات و بیماری‌ها اشاره کرد، ضمن این که تاکنون حدود ۶۲ گونه آفت بر روی خرما از کل دنیا گزارش شده است که تعدادی از آن‌ها از جمله کنه تارتن خرما، سوسک‌های کرگدنی و زنجرک خرما خسارت زیادی به این محصول وارد می‌کنند.

کارشناس تحقیقات گیاه پزشکی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان بوشهر مدیریت و کنترل هرچه بهتر آفات (نخلستان و انبار)، بیماری‌ها و علف‌های هرز این محصول کلیدی و شناخت عوامل خسارت زا را به عنوان اولین قدم در برنامه‌های کنترلی امری ضروری است.

وی اضافه کرد: تا کنون چهار گونه شپشک بر روی درخت خرما از استان بوشهر گزارش شده‌ که مهمترین آنها شپشک شفاف خرما و سپردار سفید خرما است، این آفات در مواردی در نخلستان های دشتستان تا ۷۰ درصدخسارت وارد می کنند به طوری که باغداران مجبور به هرس شدید برگ‌ها و در مواردی نیز سوزاندن درخت می شوند.

محمدی گفت: کنه گردآلود خرما از جمله مهمترین آفات میوه خرما است که سالانه خسارات فراوانی را به محصول خرما وارد می‏ آورد ضمن این که مصرف سموم شیمیایی نیز در راه مبارزه با این کنه به دلیل مقاوم شدن و سازگاری آن، سال به سال روبه افزایش است.

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای سازمان کلیک نمایید

photo_2024-07-21_22-59-15.jpg

img_1264.jpg

امتیاز :  ۴/۵۰ |  مجموع :  ۲

برچسب ها

    6.1.15.0
    V6.1.15.0