• ساعت : ۰۸:۴۱
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۶/۲۶ 
  • تعداد بازدید : 81
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان قم خبر داد:
فعالیت ۳ مزرعه تحقیقات كشاورزی در قم

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان قم با بیان اینکه ۱۰ عضو هیأت‌علمی و متخصص در زمینه کشاورزی در استان قم مشغول فعالیت هستند گفت: سه مرکز و مزرعه تحقیقات کشاورزی در استان قم وجود دارد.
حسین توکلی در گفتگو با خبرنگارپایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» اظهار داشت: در وزارت کشاورزی به طور عام و مراکز تحقیقات در استان‌ها و مراکز مادری که بحث‌های کلان را در نظر می‌گیرند چند رسالت داریم از جمله امنیت غذایی مهم‌ترین آنها است، وقتی صحبت از امنیت غذایی می‌شود؛ یعنی نه‌تنها غذا را باید به‌اندازه نیاز موجود داشته باشیم؛ بلکه مقداری نیز اضافه‌تر داشته باشیم تا ضریب امنیت باشد.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان قم ادامه داد: جمعیت افزایش پیدا کرده و منابع تحلیل رفته و خاک فرسایش پیدا و حدود سه برابر میانگین جهانی در کشور موضوع فرسایش خاک وجود دارد، از طرفی منابع آبی به‌شدت در حال برداشت است و نیز دچار کاهش کیفیت می‌شود و تغییرات آب‌وهوا، از طرفی افزایش جمعیت باعث نیاز بیشتر به غذا می‌شود. 

وی عنوان داشت: با افزایش بهره‌وری می‌توانیم غذای موردنیاز این جمعیت را فراهم کنیم بر همین اساس مأموریت ذاتی مراکز تحقیقات کشاورزی افزایش بهره‌وری است، همکاران ما در مؤسسات و مراکز تحقیقاتی در کشور از جمله قم برنامه‌های مختلفی برای این بهره‌وری از جمله الگوی کشت که متناسب با شرایط آب‌وهوایی، خاک و بر اساس منطقه موردنظر گونه مناسب انتخاب و کشت می‌شود.

توکلی افزود: همیشه تحقیقات جدید نیاز است؛ زیرا شرایط تغییر کرده و ممکن است در زمینی که درگذشته گونه خاصی کشت می‌شد دیگر کشت نشود و نیاز به تغییر الگو وجود دارد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان قم خاطرنشان کرد: تحقیقات در خصوص نوع کشت، گونه کشت، مکانیزاسیون کشت، استفاده از بذرهای گواهی شده و دیگر ملاحظات اجتماعی و اقتصادی انجام می‌شود و در نهایت یک محصول برای کشت در یک منطقه تأیید می‌شود. 

وی اضافه کرد: برای این کار نیاز به ابزارهایی داریم از جمله نیروی کاری متخصص که در مرکز تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی استان قم ۱۰ عضو هیأت علمی متخصص در زمینه‌های مختلف کشاورزی و منابع طبیعی مشغول به فعالیت هستند. 

توکلی عنوان داشت: این متخصصان در عرصه حضور دارند که هم از نظر علمی دارای مراتب بالای آکادمیک و تحقیقاتی هستند و هم به‌صورت میدانی و در عرصه کشاورزی حضور دارند همچنین تعدادی پژوهشگر ارشد غیر هیأت علمی نیز در مرکز تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی استان فعالیت می‌کنند این پژوهشگران با سال‌ها تجربه پژوهش علمی در حال فعالیت هستند. 

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان قم بیان داشت: علاوه بر نیروهای انسانی ایستگاه‌ها، مراکز و مزارع تحقیقاتی در استان قم وجود دارد و سه ایستگاه و مرکز تحقیقات کشاورزی در مناطق مختلف آب‌وهوایی و خاکی و کاربری مختلف استان قم وجود دارد.

جهت دریافت لینک کانال ایتای سازمان کلیک کنید

6.1.15.0
V6.1.15.0