• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۹/۰۲ 
  • تعداد بازدید : 830
با حضور دکتر کامبیز بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان:
تفاهم نامه همكاری بین سازمان تحقیقات آموزش و ترویج كشاورزی و مركز همكاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری به منظور "ارتقای توان فناوران كشور در حوزه كشاورزی" به امضا رسید

با حضور دکتر کامبیز بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان:
تفاهم نامه همکاری بین سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری به منظور "ارتقای توان فناوران کشور در حوزه کشاورزی" به امضا رسید 


مراسم امضای تفاهمنامه مشترک همکاری بین سازمان و تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری با حضور دکتر کامبیز بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر ارژنگ جوادی معاون پژوهش و فناوری سازمان، دکتر وطن خواه رئیس مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری به همراه دکتر رضایی معاون امور زیستی این مرکز شنبه اول آذر سال جاری در محل سالن اندیشه برگزار شد.
دکتر کامبیز بازرگان  معاون وزیر و رئیس سازمان ، با اشاره به قدمت سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی آن را از  قدیمی ترین ساختار های تحقیقاتی کشور دانست  و افزود:  قدمت برخی از موسسه های این سازمان مانند موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی به بیش از ۱۰۰ سال می‌رسد ؛ قانون تشکیل سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در  سال ۱۳۵۳ به تصویب رسید و پس از آن  تمام موسسه های تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی  که پیش از آن تاریخ  به صورت جداگانه مشغول فعالیت بودند مانند موسسه تحقیقات اصلاح بذر ،جنگل هامراتع و گیاه پزشکی و غیره با تصویب این قانون  در قالب ساختار هیات امنایی این سازمان تحت مدیریت یکپارچه قرار گرفتند. 
وی با اشاره به اینکه این سازمان در ساختار خود دارای 20 موسسه تحقیقاتی و 34 مرکز تحقیقات استانی در سطح کشور است بیان داشت: با اضافه شدن موسسه آموزش و ترویج کشاورزی به ساختار این سازمان در سال های بعد از تصویب این قانون ،آموزش کارشناسان و بهره برداران و ترویج  یافته های کشاورزی به عرصه تولید از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی و انتشار کتب، دستنامه و سایر روش های ترویجی نیز در قالب معاونت آموزش و ترویج کشاورزی سازمان با همکاری مراکز مدیریت و هماهنگی ترویج در سازمان های جهادکشاورزی استان ها در سطح کشور انجام می شود. 

رئیس سازمان در ادامه به بیان وظایف اصلی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی پرداخت و افزود: این سازمان به طور خلاصه دارای 8 وظیفه کاربردی مهم است از جمله پژوهش ، تولید فناورانه، (مانند تولید واکسن، سرم، معرفی ارقام جدید گیاهی ، دامی، آبزیان و غیره)، مدیریت ذخایر ژنتیکی، ثبت و کنترل کیفی ، پایش منابع ، آموزش و ترویج که هرکدام از این حوزه ها طیف وسیعی از تنوع و گستردگی زمینه های کاری را شامل می شود. 

وی وظیفه ثبت و کنترل کیفی نهاده هایی از جمله بذر و سم و غیره را از  ماموریت های موسسه موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال برشمرد و افزود: بر اساس قانون ثبت ارقام گیاهی  که در سال ۸۲ به تصویب رسیده است، موسسه ای تحت عنوان ثبت و گواهی بذر و نهال تاسیس شد که این موسسه با همکاری شرکت های فعال این حوزه،  بذور و نهال تولید شده را  ثبت و شناسنامه دار می کنند ؛ شناسنامه دار بودن ارقام گیاهی به معنی اصالت و سلامت محصولات است  و پروتکل سختگیرانه‌ای دارد .

دکتر بازرگان با بیان اینکه پایش منابع در بخش کشاورزی در حوزه های وسیعی از جمله مراتع، جنگل، شیلات و پایش منابع آبزیان  توسط این سازمان انجام می شود تصریح کرد:  برای مثال موسسه تحقیقات علوم شیلاتی این سازمان علاوه بر معرفی ارقام جدید آبزیان مانند میگوی وانامی که به تازگی معرفی شده است با پایش ذخایر آبزیان کشور براساس گشت‌های کشتی های پایش ذخایر دریایی در شمال و جنوب، تاریخ صید را مشخص می کند.
وی مشارکت در سیاست گذاری در بخش کشاورزی را از دیگر وظایف سازمان تحقیقات نام برد و افزود: این سازمان با داشتن حدود 10 هزار کارمند و 2 هزار عضو هیات علمی در تلاش است با اجرای پروژه های تحقیقاتی کاربردی در کنار وزارت جهادکشاورزی در مواجه با مسائل کلان بخش کشاورزی راهکارهای لازم را در سطح ملی ارائه کند.
دکتر بازرگان با تاکید بر اینکه سالانه نزدیک به ۴ هزار پروژه تحقیقاتی در سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی اجرا می شود، تصریح کرد: این تحقیقات بیشتر مساله محور است و درپاسخ به مسائل روز بخش کشاورزی تعریف می شود؛ ماهیت پروژه های پژوهشی این سازمان به دلیل اینکه از جنس ساختن  و افتتاح کردن نیست قابل رویت نیست  علی رغم اینکه توفیقات چشمگیری برای بخش کشاورزی به همراه داشته است .
وی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی را هسته نوآوری و پشتیبانی فنی بخش کشاورزی نام برد و بیان داشت: این سازمان در زمینه معرفی ارقام جدید گیاهی زراعی باغی و غیره، مکانیزاسیون ، روش های نوین آبیاری، تدوین نقشه های خاک،  نقشه های سیل خیزی و شناسایی ظرفیت های جنگلها و مراتع توفیقات خوبی داشته است. 

دکتر بازرگان با اشاره به حوزه وسیع کارکردهای سازمان تحقیقات اموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: این سازمان دارای  ۳۰۰ ایستگاه تحقیقاتی،  اراضی و آزمایشگاه های مختلف در سراسر کشور است که در مراکز تحقیقاتی استانی با دیسپیلین های متعدد گیاهپزشکی ، خاک و آب و غیره به امر تحقیقات مشغول هستند.
وی با بیان اینکه سازمان تحقیقات اموزش و ترویج کشاورزی از ۱۰ سال گذشته ارتقای مشارکت با بخش خصوصی را در دستور کار داشته است تصریح کرد:  سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در حال حاضر دارای  ۲۰ مرکز رشد است و حمایت از شرکت های دانش بنیان را در دستور کار دارد هم چنین اخیرابا تصویب مصوباتی مربوط به تاسیس شرکت های دانش بنیان توسط اعضای هیات علمی،  شاهد رشد نفوذ یافته های پژوهشی به عرصه هستیم .  
دکتر بازرگان همچنین به تاسیس پارک علمی و فناوری تخصصی کشاورزی در آینده نزدیک خبر داد و بر توسعه ارتباطات علمی بین المللی تاکید کرد.
وی در ادامه به پیشرفت های کشورهای هند و چین در فناوری های جدید بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: ارتباط با این کشورها می تواند در پیشرفت و ارتقا مسیر فناوری و نوآوری بخش کشاورزی کشورمان مفید باشد.
دکتر بازرگان  با ابراز خرسندی از شکل گیری زمینه همکاری بین سازمان تحقیقات  آموزش و ترویج کشاورزی و  مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری ابراز امیدواری کرد این همکاری بتواند در ارتقای کارایی و بهره وری این سازمان و رفع محدودیت ها از جمله در زمینه تبادل ژرم پلاسم و توسعه فناوری‌های نوین راهگشا باشد.

دکتر جوادی معاون پژوهش و فناوری سازمان با اشاره به سوابق همکاری سازمان با همکاری های ریاست جمهوری آینده پژوهی مشاغل کشاورزی را از چمله زمینه های همکاری مشترک برشمرد که می تواند سهم موثری در رشد شرکت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی داشته باشد و از این طریق به رفع وابستگی واردات در زمینه‌های سم و بذر هیبرید و نهادها کمک موثر به بخش کشاورزی کند. 
دکتر سیروس وطن خواه مقدم رئیس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری با عنوان اینکه این مرکز در سال 1362 با عنوان دفتر بررسی ها و مطالعات علمی و صنعتی نخست وزیری به منظور ارائه مشاوره علمی و صنعتی به دستگاه‌های اجرایی کشور ایجاد شد و از آن زمان تاکنون، در ادوار مختلف و به فراخوار شرایط کشور، پیگیر رفع مسائل بوده است اظهار داشت: هم اکنون در راستای شتاب‌گیری پیشرفت کشور، این مرکز ضمن ارتقای فعالیت‌های گذشته، محورهای رفع گلوگاه های فناورانه تولید ملی، توسعه همکاریهای بین المللی و رصد و ترویج فناوریهای نوپدید و آینده ساز را در دستور کار خود قرار داده است و در قالب مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری در مسیر کمک به فرآیند توسعه فناوری کشور و گسترش همکاری های داخلی و بین المللی حرکت و فعالیت می نماید.

دکتر وطن خواه با بیان این مطلب که مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری امر رصد و شناسایی فناوری های نوین در جهان را با هدف رفع نیازهای مهم و راهبردی کشور انجام می دهد افزود: در راستای این تفاهمنامه رصد و شناسایی فناوری های مورد نیاز بخش کشاورزی و پشتیبانی و حمایت لازم از انجام اقدامات ضروری در خارج از کشور از سوی این مرکز صورت می پذیرد.

وی ضمن اشاره به بهره‌برداری از ظرفیت‌های  بین‌المللی در کشور‌های روسیه، چین، هند و اتریش برای ارتقاء و توسعه فناوری در کشور گفت: دفاتر منطقه ای این مرکز با هدف شناسایی و جذب فناوری به بنگاه های تولیدی داخل کشور آمادگی دارند تا به عنوان پل ارتباطی فی مابین طرف های داخلی و خارجی اقدام کنند.

دکتر وطن خواه مقدم با بیان اینکه هدف از این تفاهمنامه هم افزایی و استفاده از ظرفیت های فی مابین به منظور ارتقا توان فناورانه کشور و رفع نیازهای فناورانه زنجیره تولید، تامین و صادرات محصولات کشاورزی در تحریم های موجود است ابراز امیدواری کرد با امضا این تفاهمنامه و همکاری های لازم بتوان قدمهای مثبتی را در بخش کشاورزی و منابع طبیعی برای تامین امنیت غذایی کشور برداشت.

دکتر رضائی معاون امور زیستی مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری نیز در این جلسه با بیان اینکه امنیت غذایی یکی از چالش های مهم است که امروزه میبایست در اولویت کار قرار گیرد خواستار سرعت عمل و عملیاتی نمودن موارد مورد توافق طرفین برای رفع چالش های موجود در بخش کشاورزی شد.
 براساس این گزارش تفاهمنامه مشترک همکاری بین سازمان و تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری با هدف ارتقای توان فناوران کشور در حوزه کشاورزی به امضای طرفین رسید. 

روابط عمومی سازمان تحقیقات  آموزش و ترویج کشاورزی

 

6.1.9.0
V6.1.9.0