• ساعت : ۱۳:۳۲
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۶/۲۵ 
  • تعداد بازدید : 64
بهترین رقم خرما برای کشت در شمال خوزستان؛
استقبال گسترده باغداران شمال خوزستان از كشت خرما رقم "مجول"
پژوهشگر مروج ارشد کارگروه باغبانی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی‌آباد دزفول گفت: محققان و مروجان کشاورزی این مرکز آماده همکاری برای رفع چالش‌های کشت و پرورش خرما در شمال خوزستان هستند.

 به گزارش روابط‌عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی‌آباد دزفول به نقل از خبرگزاری ایرنا، علیرضا شفیعی‌زرگر روز یکشنبه مورخ 25 شهریورماه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به سابقه کشت خرما در شمال خوزستان بیان کرد: وجود درختان نخل مجتمع در روستایی به نام اشکفت خرما از حواشی بخش سردشت شهرستان دزفول در شمالی‌ترین بخش این منطقه و درختان موجود در منازل و باغات این دیار گواه سابقه خرما در این منطقه است.

 وی ارقام پراکنده خرما تا قبل از احداث باغات نخل مدون در شمال خوزستان را استعمران، زاهدی و دیری عنوان کرد و افزود: نخستین گروه نهال‌های کشت بافتی خرمای مجول و رقم برحی در سال ۱۳۸۲ از خارج از کشور در مراکز تحقیقاتی از جمله مرکز تحقیقات صفی‌آباد دزفول مسقر شد تا دوره نگهداری آنها و انتقال به نخلستان‌های استان سپری شود.

 شفیعی‌زرگر گفت: علاوه بر اختصاص تعداد قابل‌توجهی از نهال‌های این ارقام به کشت در باغ دو باغدار عمده منطقه، ۱۰۰ اصله نهال در مرکز تحقیقات کشاورزی صفی‌آباد به‌عنوان باغ سازگاری و الگویی کشت و نگهداری شد.

 وی افزود: نهال خرما به‌منظور ارائه پاجوش به باغداران پیشرو، سازگاری و بررسی میوه‌دهی آنها کشت و نگهداری شد به‌طوری که در حال حاضر تعداد نخل‌های این مرکز به بیش از ۶۰۰ اصله رسیده است.

 مجول بهترین رقم خرما برای کشت در شمال خوزستان

 این پژوهشگر بیان کرد: هم اکنون، نتایج موفقیت‌آمیز سازگاری ارقام مجول، برحی، دیری، زاهدی، کبکاب، استعمران و پیارم با شرایط آب‌وهوایی شمال خوزستان، تولید محصول اقتصادی منحصربه‌فرد با شاخص‌های کمی وکیفی برتر، تولید بیش از ۸۰ کیلوگرم میوه مجول و پیارم در درخت، اندازه تک میوه با وزن بیش از ۲۵ گرم و استقبال بسیار گسترده باغداران از رقم مجول نشان‌دهنده ظرفیت بالای این رقم و مهیا بودن شرایط کشت و پرورش اقتصادی آن با دیدگاه ایجاد قطب تولید صادراتی این رقم بر پایه استانداردهای بازار جهانی وزن و کیفیت میوه در کشور است.

 وی تولید میوه درشت، نسبت بالای گوشت به هسته، پوست نازک، بافت نیمه‌خشک، قند پایین باقابلیت نگهداری کم‌هزینه و طولانی‌مدت را از مزایای بالای محصول مجول دانست و افزود: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد رقم مجول برای تولید میوه قابل‌ارائه به بازار جهانی نیازمند آبیاری منظم و آفتاب کامل تابستان با رطوبت هوای اندک، نبود سرمای شبانه زمستان است که شرایط آب هوایی در شمال خوزستان نسبت به سایر نقاط جنوبی کشور برای کشت این رقم مناسب‌تر است.

 شفیعی زرگر با اشاره به چالش مهم توسعه ارقام خرما در شمال خوزستان گفت: علاوه بر لزوم مطالعات علمی منطقه‌ای برای بهبود تولید و رفع چالش‌های مربوطه و آموزش‌های لازم برای نخل‌کاران و کارشناسان، نبود مرکز ارائه مطمئن نهال اصیل، سالم و دارای شناسه یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود است که مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی‌آباد دزفول با دارابودن گلخانه‌های صنعتی مدرن، زمین موردنیاز ایجاد باغ مادری و کادر متخصص هیات علمی توانایی انجام‌وظیفه در این زمینه را دارد.

گفتنی است؛ نخل خرما یکی از مهم‌ترین و باارزش‌ترین درختان میوه مناطق گرمسیری است که علاوه بر تولید میوه و ایجاد اشتغال و ارزآوری در مناطق گرم و خشک کشورهای خرماخیز، به‌عنوان کمربند سبز محیط‌زیست و چتر حمایتی و پناهگاه سایر محصولات کشاورزی و جانداران فعال در اکوسیستم از اهمیت خاصی برخوردار است.

 این گیاه ارزشمند از جمله متحمل‌ترین درختان میوه جهان به شرایط کم‌آبی و شوری آب‌وخاک است. در مناطق گرم و خشک جنوب کشور افراد زیادی در کار کشت و پرورش نخل خرما و بازاریابی و صادرات و صنایع و فرآورده‌های جانبی آن فعال هستند و امرارمعاش خانواده‌های زیادی در مناطق خرماخیز از این طریق صورت می‌گیرد.

جهت دریافت لینک کانال ایتای سازمان کلیک کنید

photo_۲۰۲۴-۰۹-۱۵_۱۰-۱۱-۰۳.jpg

photo_۲۰۲۴-۰۹-۱۴_۱۳-۴۰-۴۹.jpg

امتیاز :  ۴/۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها

    6.1.15.0
    V6.1.15.0