• ساعت : ۱۲:۲۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۷/۰۷ 
  • تعداد بازدید : 65
در بیست و هشتمین تور رسانه ای دانش بنیان سازمان تات مطرح شد؛
ارزن مرواریدی؛ ششمین غله استراتژیك دنیا
رئیس مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان تهران گفت: ارزن مرواریدی با حدود 50 درصد سطح زیر کشت ارزن دنیا، بعد از برنج، گندم، ذرت، جو و سورگوم، ششمین غله استراتژیک است.

به گزارش روابط عمومی سازمان تات به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مسعود ترابی در بیست و هشتمین تور رسانه ای دانش بنیان سازمان تات و روز ملی انتقال یافته‌های تحقیقاتی گیاهان علوفه‌ای کم‌آب‌بر (ارزن مرواریدی علوفه‌ای) ، با اشاره به ویژگی‌های ارزن مرواریدی، گفت: ارزن مرواریدی و یا ارزن شمعی حدود ۵۰ درصد از سطح زیر کشت ارزن‌های دنیا را تشکیل می‌دهد به طوری که بعد از برنج، گندم، ذرت، جو و سورگوم ششمین غله استراتژیک و مهم دنیا به شمار می‌رود.

وی افزود: ارزن مرواریدی مقاومت به خشکی بالاتری نسبت به سورگوم داشته و برای کشت و کار در مناطق خیلی گرم و خشک سازگاری بسیار خوبی دارد.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان تهران با اشاره به این که این محصول تحت شرایط نامساعد مانند استرس خشکی و دمای بالا مقاومت قابل قبولی دارد، گفت: این محصول بیشتر در کشورها و نواحی با اقلیم گرم خشک و نیمه خشک کشت و کار می‌شود.

به گفته وی، ارزن مرواریدی یک محصول آب و هوای گرم بوده و بهترین رشد و نمو را در دمای ۳۰ تا ۳۴ درجه دارد.

ترابی تصریح کرد: دانه ارزن مرواریدی با نسبت پروتئین خام بیشتر از ذرت به طور وسیعی در صنعت مرغ تخمگذار و تولید جوجه گوشتی استفاده می‌شود به طوری که از نظر تغذیه‌ای ارزن مرواریدی مساوی و حتی بهتر از ترکیب ذرت و سویا است.

وی یکی دیگر ویژگی‌های این محصول را عدم وجود هرگونه مواد بازدارنده رشد مثل اسید پروسیک و تانن عنوان کرد و یادآور شد: استفاده از دانه ارزن مرواریدی در پرورش دام‌های پرواری در مقایسه با رژیم دانه ذرت، دام‌ها را زودتر به وزن مناسب برای کشتار می‌رساند.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان تهران به سایر ویژگی‌های تولید این محصول از جمله وضعیت خاک، میزان بذر، تراکم و همچنین دوره آبیاری اشاره کرد و افزود: ارزن مرواریدی قابلیت برداشت به صورت سیلویی و علوفه تازه را داراست.

 

ارزن مرواریدی علوفه‌ای هیبرید تجاری نوتریفید علوفه‌ای برای آینده

عضو هیات علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی نیز در این زمینه گفت: ارزن مرواریدی علوفه‌ای هیبرید تجاری نوتریفید یک محصول علوفه هیبریدی بوده که علوفه با کیفیت و ارزش غذایی بالا را تولید می‌کند و باعث افزایش تولید و کیفیت شیر در دام نیز می‌شود.

وی ادامه داد: این محصول همراه با قابلیت هضم خوب و مقدار پروتئین بالا می‌تواند نقش کلیدی در صنعت دامپروری کشور ایفا کرده و از این رو به عنوان علوفه‌ای برای آینده شناخته می‌شود.

ناخدا گفت: کشاورزان دارای قرارداد با دامداری‌های شیری و همچنین مزارع دامداری شیری که نیاز شیر تازه و کارخانجات فراوری لبنی را تامین می‌کنند می‌توانند به کشت این محصول بپردازند.

ناخدا درباره ویژگی‌ها و مزایای نوتریفید گفت: این محصول، گیاه علوفه‌ای تابستان با عملکرد بالا مناسب بوده و برای برداشت به صورت چند چین، متحمل به خشکی پس از استقرار و مناسب برای تغذیه دام در مراحل اولیه رشد است؛ همچنین دارای پروتئین و ارزش غذایی بالا بدون خطر مسمومیت است.

وی به خوش طعمی این محصول ،کاهش مشکل اسیدوز در دام، افزایش کمیت کیفیت شیر تقویت سیستم تولید مثل گاو نیز اشاره کرد.

جهت دریافت لینک کانال ایتای سازمان کلیک کنید

 

6.1.15.0
V6.1.15.0