• ساعت : ۱۲:۲۶
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۶/۲۶ 
  • تعداد بازدید : 113
next    /  2 prev
افزایش 30 درصدی تولید چغندر با انتخاب رقم مناسب
رئیس بخش تحقیقات چغندرقند مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان غربی از افزایش 30 درصدی تولید چغندر با انتخاب رقم مناسب خبر داد و گفت: با رعایت ۹ نکته اساسی می توان در کنار افزایش عملکرد محصول، عیار چغندرقند را نیز افزایش داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان تات؛  به نقل از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان غربی عزیزی افزود: عیار چغندرقند از مهمترین صفات کیفی و سودآوری این محصول است که از زمان کاشت تا برداشت تحت تاثیر عوامل مختلفی نظیر نوع رقم، شرایط آب و هوایی، اصول تغذیه و آبیاری قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: مدیریت نادرست هریک از این عوامل می تواند موجب افت معنی دار در میزان عیار چغندرقند تولیدی شود‌.

رئیس بخش تحقیقات چغندرقند آذربایجان غربی با اشاره به اینکه انتخاب رقم مناسب در شرایط ایده آل می تواند تا ۳۰ درصد موجب افزایش تولید شود، تصریح کرد: بیشترین ارقام توصیه شده از تیپ NZ هستند که این ارقام در کنار عملکرد بالای ریشه از عیار قند بالایی نیز برخوردار می باشند.

عزیزی ادامه داد: در شرایط غیر ایده آل، تاثیر نوع رقم بر تولید به دلیل افزایش مقاومت گیاه به آفات و بیماریها و نوع خاک به مراتب بیشتر است.

وی با اشاره به اهمیت رعایت تاریخ کاشت و برداشت چغندرقند اظهار کرد: کشاورزان باید در فصل بهار اقدام به کشت زودهنگام این محصول کنند تا محصول تولیدی آنها بتواند توان رقابتی خود را با علفهای هرز حفظ کند.

رئیس بخش تحقیقات چغندرقند آذربایجان غربی بالا بودن اختلاف دمای شب و روز در زمان برداشت این محصول را از جمله عوامل بسیار مهم تاثیرگذار بر عیار چغندرقند عنوان کرد و افزود: قطع آبیاری دو تا سه هفته قبل از برداشت با در نظر گرفتن نوع خاک می تواند کمک شایانی به تولید این محصول با عیار قند بالا بکند.

عزیزی تصریح کرد: تراکم مناسب کشت چغندرقند ۹۰ هزار تا ۱۰۰ هزار بوته در هکتار است که در صورت عدم رعایت این تراکم توسط کشاورزان عیار  قند کاهش خواهد یافت‌.

وی با مهم برشمردن مدیریت بهینه تغذیه و آفات و بیماریهای چغندرقند اضافه کرد: استفاده از کودهای پتاس بالا یک ماه پیش از برداشت محصول می تواند علاوه بر افزایش عیار قند خاصیت سیلوپذیری این محصول را نیز بالا ببرد.

عزیزی با بیان اینکه رعایت زمان مناسب و نحوه صحیح سرزنی موجب افزایش عیار چغندرقند می شود به کشاورزان توصیه کرد با انجام سرزنی سر و طوقه چغندرقند در شب از کاهش عیار چغندرقند جلوگیری کنند.

گفتنی است: استان آذربایجان غربی با پیش بینی تولید یک میلیون و ۷۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن از ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان رتبه نخست کشور را در تولید این محصول دارد.

جهت دریافت لینک کانال ایتای سازمان کلیک کنید

6.1.15.0
V6.1.15.0