• ساعت : ۰۸:۵۳
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۶/۲۶ 
  • تعداد بازدید : 97
محقق مرکز تحقیقات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد:
مكمل عصاره سرخارگل، باعث افزایش نرخ رشد 10 درصدی در ماهی قزل‌آلای رنگین‌كمان
محقق مرکز تحقیقات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از افزایش 10 درصدی شاخص‌های ایمنی، آنتی‌اکسیدانی و نرخ ارزش افزوده در ماهی قزل‌آلا رنگین‌کمان با استفاده از عصاره گیاه سرخارگل خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان تات به نقل از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، رحیمی‌کیا با بیان اینکه گیاه سرخارگل با نام علمی "Echinacea" گیاهی علفی از تیره کاسنی است، اظهار کرد: ارتفاع این گیاه حداکثر به ۱ متر می‌رسد و برگ‌های پایین ساقه، تخم‌مرغی شکل هستند که حداکثر ۳۰ سانتی‌متر طول و ۲۰ سانتی‌متر عرض دارند.
وی افزود: سرخارگل یک گیاه خوراکی بومی مناطق مدیترانه و سرمادوست است که همانند گندم، دارای انواع پاییزه و بهاره است و در بلوچستان و نواحی اطراف دریای خزر یافت می‌شود و در برخی کشتزارهای کرمانشاه، آذربایجان، اهواز، بوشهر، تهران و یزد نیز می‌روید.
محقق مرکز تحقیقات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: پژوهشی به منظور بررسی اثرات سطوح مختلف عصاره سرخارگل در جیره غذایی بر رشد و وضعیت دفاع آنتی‌اکسیدانی در ماهی قزل‌آلا رنگین‌کمان انجام شد که طی آن عصاره سرخارگل با دوزهای مختلف، به جیره غذایی تعداد 360 عدد ماهی قزل‌آلا رنگین‌کمان با میانگین وزن 6 گرم، افزوده شد.
رحیمی‌کیا افزود: پس از2 ماه، پارامترهای رشد و شاخص‌های دفاع آنتی‌اکسیدانی شامل کاتالاز، سوپراکسید دیسموتاز و فعالیت گلوتاتیون پراکسیداز در بافت خون اندازه‌گیری شد و نتایج به دست آمده نشان داد که عصاره گیاه سرخارگل باعث شد تا میانگین شاخص نرخ رشد ویژه به طور معنی‌داری افزایش پیدا کند و همچنین فعالیت آنزیم‌های کاتالاز، سوپراکسید دیسموتاز و گلوتاتیون پراکسیداز تحت تأثیر عصاره گیاه سرخارگل افزایش معنی‌داری را نشان داد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: رژیم غذایی با استفاده از مکمل عصاره سرخارگل، باعث افزایش نرخ رشد 10 درصدی در ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان می شود که در نهایت مصرف این عصاره، ارزش افزوده 500 میلیون ریالی برای یک طرح ماهی با ظرفیت 20 تنی به دنبال خواهد داشت.

جهت دریافت لینک کانال ایتای سازمان کلیک کنید

6.1.15.0
V6.1.15.0