• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۱۲/۱۳ 
  • تعداد بازدید : 262
در حضور رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی
گزارش فعالیت های سه ماهه استقرار شركت های دانش بنیان در دهكده فناوری كشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی ارائه گردید

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی، در جلسه کارگروه تولیدات دامی و گیاهی که با هدف ارائه دستاوردهای بخش کشاورزی آذربایجان شرقی در حوزه دانش بنیان با حضور رئیس سازمان، علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و اعضای کارگروه در سازمان جهاد کشاورزی استان تشکیل شد ، در ابتدای جلسه دستاوردهای بخش کشاورزی آذربایجان شرقی در حوزه دانش بنیان و گزارش فعالیت های سه ماهه استقرار شرکت های دانش بنیان در دهکده فناوری کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی توسط احمد بایبوردی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی و جانشین رئیس سازمان در کمیته کشاورزی و صنایع وابسته ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان و اشتغال آفرین تشریح شد.

در ادامه رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی ضمن تبریک فرارسیدن اعیاد نیمه شعبان ، با بیان اینکه فشار عمده ناشی از اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها بر دوش بخش کشاورزی به ویژه دامداران و مرغداران بود که قبل از آن با ارز 4200 تومانی اقدام به تامین نهاده می کردند گفت: علیرغم اینکه در ابتدای اجرای طرح، تامین سرمایه در گردش مورد نیاز و تطبیق با شرایط جدید وضعیت دشواری ایجاد کرده بود، همه تولید کنندگان تلاش نمودند کمبودی در بازار وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد : در زمینه تولید نهاده های دامی از ضایعات کشاورزی و دیگر حوزه های دامی، زراعی، گلخانه و مکانیزاسیون توسط شرکتهای دانش بنیان اقدامات خوبی در قالب دهکده فن اوری و نوآوری انجام پذیرفته است ، علیرغم کاستی هایی در ارائه خدمت به این بخش، سیاست هایی در سطح وزارت خانه پیش بینی شده است که اجرای آنها قطعاً در جهت منافع بهره برداران بخش کشاورزی اعم از تولیدکنندگان بخش دام و طیور و زراعت و باغبانی خواهد بود از آن جمله و از اولویتهای مقام عالی وزارت طرح جهش تولید در دیمزارها است. از این رو طرح جهش تولید در دیمزارها اولویت استان بوده و همکاران تلاش می نمایند عملکرد در واحد سطح را ارتقا دهند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با قدردانی از حمایت دکتر منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از طرح الگوی کشت تدوین شده از سوی وزارت جهادکشاورزی اظهار کرد: اجرای این طرح امری حاکمیتی است و تمامی قوای سه گانه و بخش های مختلف می بایستی در اجرای آن همکاری کنند و لازم است روسای کمیسیون های مختلف از ردیف اعتباری که برای اولین بار برای اجرای این طرح لحاظ شده است حمایت نمایند. 

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و عضو هیت امنای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز در این جلسه اظهار کرد: امروز بحث دانش بنیان مسئله مهم کشور است. کمیسیون آموزش، تحقیقات و فن آوری در مجلس یازدهم از حدود 140 هزار میلیارد تومان بودجه دولت 50 هزار میلیارد تومان را به معلمان و حدود 47 هزار میلیارد تومان نیز به اساتید دانشگاه اختصاص و 43 هزار میلیارد تومان نیز به شرکت های دانش بنیان تخصیص داده است.

وی افزود: در گذشته قانونی در مجلس تصویب شد که طبق آن اساتید دانشگاه می توانستند اقدام به تشکیل شرکت نمایند. این امر باعث شد استادان دانشگاه همراهی نمایند و در حال حاضر 8 هزار شرکت در حوزه دانش بنیان فعال می باشند. این امر حاکی از آنست که ایران درون مرزهای دانش حرکت می کند و اقتصاد دانش نیان در این کشور شکل گرفته است اگرچه در حال حاضر معادل یک سوم بودجه عمومی دولت می باشد ، قانون جدید دیگری با 20 ماده در مجلس تصویب شده است که تمام موانع بانکی و بیمه ای و گمرکی و مالیاتی و بورسی را برای شرکت های دانش بنیان حذف نموده است. 43 هزار میلیارد تومان اعتبار نیز از محل تعرفه های واردات ماشین آلات کشاورزی به صندوق های نوآوری و شکوفایی اختصاص یافته که به این شرکت ها تعلق می یابد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ، مهم ترین مزیت شرکت های دانش بنیان را بحث بهره وری  برشمرد و بیان کرد: بخش کشاورزی باید بهره وری بالایی داشته باشد. واقعیت این است که کشور در حال حاضر از نظر مکانیزاسیون دچار مشکل است. از طرفی در تمامی برنامه های 5 ساله رشد اقتصادی 8 درصد در نظر گرفته می شود که یک سوم آن از محل بهره وری است و شرکت های دانش بنیان مهمترین محل افزایش بهره وری می باشند ، بخش کشاورزی برای موفقیت باید به سمت دانش بنیان شدن حرکت کرده و تجربه را به دانش تبدیل نماید. تامین غذای 8 میلیارد نفر جمعیت کره زمین چالش بزرگی است که در درون کشور نیز اگر بتوانیم به این امر فائق آییم هنر بزرگی انجام داده ایم

6.1.15.0
V6.1.15.0