به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام؛ احمد رحیمزاده معاون آموزش مرکز تحقیقات از برگزاری دوره تمدن نوین اسلامی با چشم انداز بیانیهی گام دوم (ضیافت اندیشه ویژه اعضای هیأت علمی) با تدریس رحمتالله موسوی مقدم در سالن جلسات مرکز تحقیقات خبر داد.
موسوی مقدم در این دوره بیان داشت: ما اگر پيشرفت همهجانبه را به معناى تمدنسازى نوين اسلامى بگيريم، بالاخره يك مصداق عينى و خارجى براى پيشرفت با مفهوم اسلامى وجود دارد؛ اينجور بگوئيم كه هدف ملت ايران و هدف انقلاب اسلامى، ايجاد يك تمدن نوين اسلامى است؛ اين محاسبهى درستى است و این تمدن نوين دو بخش ابزاری و بخش متنی، اصلی و اساسی دارد.
به گفته وی؛ بخش ابزارى از همين ارزشهائى كه ما امروز به عنوان پيشرفت كشور مطرح ميكنيم مانند؛ علم، اختراع، صنعت، سياست، اقتصاد، اقتدار سياسى و نظامى، اعتبار بينالمللى، تبليغ و ابزارهاى تبليغ؛ اينها همه بخش ابزارى تمدن است. اما بخش حقيقى، آن چيزهائى است كه متن زندگى ما را تشكيل ميدهد؛ مثل مسئلهى خانواده، سبك ازدواج، نوع مسكن، نوع لباس، الگوى مصرف، نوع خوراك، نوع آشپزى، تفريحات و ... كه همان سبك و متن زندگى انسان و بخش حقيقى و اصلى تمدن است.
مدرس دوره توضیح داد: تمدن نوين اسلامى، آن چيزى كه ما ميخواهيم عرضه كنيم و در بخش اصلى وجود دارد، از اين چيزها تشكيل ميشود؛ اينها متن زندگى است؛ اين همان چيزى است كه در اصطلاح اسلامى به آن عقل معاش میگویند.
ایشان با اشاره به ضرورت توجه به سبک زندگی به عنوان معیار صحیح برای ارزیابی یک تمدن تشریح کرد: يك تمدن را به صرف اينكه ماشين دارد، صنعت دارد، ثروت دارد، نميشود قضاوت و یا تحسين كرد؛ در حالى كه در داخل آن، اين مشكلات فراوان، سراسر جامعه و زندگى مردم را فرا گرفته. اصل سبک زندگی میباشد. آنها ابزارى است براى اينكه اين بخش تأمين شود، تا مردم احساس آسايش كنند، با اميد زندگى كنند، با امنيت زندگى كنند، پيش بروند، حركت كنند، تعالى انسانىِ مطلوب پيدا كنند.که در اينجا مقولهى فرهنگ زندگى مطرح ميشود.
جهت دریافت لینک کانال ایتای سازمان کلیک کنید