اساسنامه
فصل اول – کلیات و اهداف
ماده 1: بهمنظور گسترش و پیشبرد و ارتقای علم حشرهشناسی و علوم وابسته، با توسعهی کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینههای مربوط به علم حشرهشناسی، انجمن حشرهشناسی ایران که از این پس در این اساسنامه انجمن نامیده میشود، تشکیل شده است.
ماده 2: انجمن موسسهای غیر انتفاعی است که در زمینههای علمی و پژوهشی و فنی فعالیت میکند و از تاریخ ثبت دارای شخصیت حقوقی است و رییس هیئت مدیره آن نماینده قانونی انجمن میباشد.
ماده 3: مرکز انجمن در شهر تهران، خیابان یمن (تابناک)، پلاک 2، موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور واقع است و شعب آن پس از موافقت کمیسیون انجمنهای علمی میتواند در هر منطقه از کشور تشکیل شود.
تبصره 1- هیئت مدیره میتواند در صورت لزوم نسبت به تغییر نشانی مرکز اصلی انجمن اقدام کند، به شرط آنکه موضوع در روزنامه رسمی کثیرالانتشار اعلام شود و کتباً به اطلاع کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برسد.
ماده 4: انجمن از تاریخ 2/9/1349 برای مدت نامحدود به شمارهی ثبت 1104 تشکیل گردیده و ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران است.
فصل دوم – وظایف و فعالیتها
ماده 5: بهمنظور نیل به هدفهای مذکور در ماده (1) این اساسنامه، انجمن اقدامات زیر را بهعمل خواهدآورد:
1-5- ایجاد و تحکیم روابط علمی و تحقیقاتی و هماهنگی لازم در سطح ملی و بینالمللی با محققان و متخصصانی که به گونهای با علم حشرهشناسی سر و کار دارند.
2-5- همکاری و مشاوره با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در زمینه ارزیابی و بازنگری و اجرای طرحها و برنامههای مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمینه علمی موضوع فعالیت انجمن.
3-5- ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز.
4-5- فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و فنی.
5-5- برگزاری گردهماییهای علمی در سطح ملی، منطقهای و بینالمللی.
6-5- انتشار کتب و نشریات علمی.
7-5- برقراری ارتباط با مراکز تحقیقاتی و آموزشی و انجمنهای علمی.
8-5- تعیین و ارائه اولویتهای تحقیقاتی و برنامههای آموزشی در زمینهی حشرهشناسی.
فصل سوم – انواع و شرایط عضویت
ماده 6: انواع و شرایط عضویت در انجمن عبارت است از:
1-6- عضویت پیوسته:
مؤسسان انجمن و کلیه افرادی که حداقل دارای درجه کارشناسی ارشد در رشته حشرهشناسی و رشتههای وابسته باشند، میتوانند بهعضویت پیوستهی انجمن درآیند.
تبصره 1- اعضای پیوستهی فعلی انجمن که دارای درجهی کارشناسی میباشند از شمول بند 1-6 مستثنی هستند.
2-6- عضویت وابسته:
1-2-6- کلیه دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد که در رشتههای گیاهپزشکی، حشرهشناسی، علوم کشاورزی و منابع طبیعی، پزشکی و دامپزشکی به تحصیل اشتغال دارند و یا به نحوی رشته تحصیلی آنها با علوم حشرهشناسی ارتباط دارد میتوانند به عضویت وابسته درآیند. احراز عضویت وابسته منوط به تصویب هیات مدیره است.
2-2-6- افراد علاقهمند و فعالی که مطالعات حشرهشناسی داشته، ولی فاقد مدارک تحصیلی مربوط باشند، میتوانند درخواست عضویت وابسته نمایند. تشخیص صلاحیت این متقاضیان و احراز عضویت منوط به تصویب هیات مدیره است.
3-6- عضویت افتخاری:
شخصیتهای ایرانی و خارجی که مقام علمی آنان در زمینههای حشرهشناسی و علوم وابسته حائز اهمیت ویژه باشد، یا در پیشبرد اهداف انجمن کمکهای مؤثر و ارزندهای نموده باشند میتوانند به عضویت افتخاری انتخاب شوند.
تبصره 1- برگ درخواست داوطلبان عضویت پیوسته و وابسته باید به امضای دو نفر از اعضای پیوستهی انجمن برسد.
تبصره 2- تعداد اعضای افتخاری انجمن نباید از 12 نفر بیشتر باشد.
4-6- عضویت مؤسساتی (حقوقی):
سازمانهایی که در زمینههای علمی و پژوهشی مربوط فعالیت دارند میتوانند به عضویت انجمن درآیند.
تبصره 1- اعضای مؤسساتی به مثابه عضو وابسته انجمن محسوب میشوند.
ماده 7: هر یک از اعضاء، سالانه مبلغی را که میزان آن توسط مجمع عمومی تعیین میگردد به عنوان حق عضویت پرداخت خواهدکرد.
تبصره 1- پرداخت حق عضویت هیچگونه حق و ادعایی نسبت به داراییهای انجمن برای عضو ایجاد نمیکند.
تبصره 2- اعضای افتخاری انجمن از پرداخت حق عضویت معاف هستند.
تبصره 3- حق عضویت اعضای وابستهی دانشجویی، 50% حق عضویت اعضای پیوسته است.
ماده 8: عضویت در یکی از موارد زیر خاتمه مییابد:
1-8- استعفای کتبی.
2-8- عدم پرداخت حق عضویت.
3-8- لغو عضویت توسط هیات مدیره.
تبصره 1- تأیید خاتمه عضویت با هیئت مدیره است.
فصل چهارم – ارکان انجمن
ماده 9: ارکان اصلی عبارتند از:
الف- مجمع عمومی ب- هیئت مدیره ج- بازرس
الف- مجمع عمومی
ماده 10: مجمع عمومی از گردهمایی اعضای پیوسته به صورت عادی و یا فوقالعاده تشکیل میشود.
1-10- مجمع عمومی عادی سالی یکبار تشکیل میشود و با حضور و یا رأی کتبی نصف به علاوه یک کل اعضای پیوسته انجمن رسمیت مییابد و تصمیمات با اکثر آراء معتبر است.
2-10- مجمع عمومی فوقالعاده در مورد ضروری با دعوت هیئت مدیره یا بازرس و یا با تقاضای کتبی یک سوم اعضای پیوسته تشکیل میشود.
3-10- در صورتیکه در دعوت نخست، جلسه مجمع عمومی رسمیت نیافت، جلسه دوم با فاصله حداقل بیست روز تشکیل میشود و با تعداد حاضر در جلسه رسمیت خواهد یافت.
4-10- اخذ آراء میتواند بهصورت مکاتبهای - براساس آییننامهای که توسط هیئت مدیره تدوین میشود - انجام شود. برای انجام انتخابات هیأت مدیره و بازرس مجموع آرای مکاتبهای و حاضرین ملاک رسمیت مجمع عمومی خواهد بود.
تبصره 1- دعوت برای تشکیل مجامع عمومی بهصورت کتبی و یا آگهی در روزنامه کثیرالانتشار است و باید حداقل پانزده روز قبل از تشکیل مجمع به اطلاع اعضای پیوسته برسد.
تبصره 2- یکسوم اعضای پیوسته میتوانند مستقیماً اقدام به دعوت برای تشکیل مجمع عمومی فوقالعاده نمایند، مشروط بر اینکه هیئت مدیره و نیز بازرس انجمن به تقاضای ایشان پاسخ منفی داده باشد و در چنین حالتی، ایشان باید در آگهی دعوت به عدم اجابت درخواست خود، توسط هیئت مدیره یا بازرس تصریح نمایند.
تبصره 3- درصورت تحقق تبصره فوق، دستور جلسه عمومی منحصراً موضوعی خواهدبود که در تقاضانامه ذکر شدهاست.
تبصره 4- شرایط تشکیل مجمع عمومی فوقالعاده همانند شرایط تشکیل مجمع عمومی عادی است و تصمیمات آن با دو سوم آراء معتبر است.
ماده 11: وظایف مجامع عمومی:
1-11- مجمع عمومی عادی:
- انتخاب اعضای هیئت مدیره و بازرس.
- بحث در مورد پیشنهادهای رسیده و تصویب خط مشی انجمن.
- بررسی و تصویب پیشنهادات هیئت مدیره و بازرس.
- تعیین میزان حق عضویت.
- بررسی و تصویب ترازنامه و صورتحساب درآمدها و هزینههای سال مالی گذشته و بودجه سال آتی انجمن.
2-11- مجمع عمومی فوقالعاده:
- تصویب تغییرات در مفاد اساسنامه.
- تصویب انحلال انجمن.
- عزل هیئت مدیره و بازرس.
تبصره 1- مجامع عمومی توسط هیئت رئیسهای مرکب از یک رییس، یک منشی و دو ناظر اداره میشوند.
تبصره 2- اعضای هیئت رییسه با اعلام و پذیرش نامزدی خود در مجمع انتخاب میشوند.
تبصره 3- اعضای هیئت رییسه نباید از بین کسانی باشند که خود را در انتخابات هیئت مدیره و بازرس کاندیدا کردهاند.
تبصره 4- جلسات مجامع عمومی انجمن با دعوت و حضور نمایندهی کمیسیون انجمنهای علمی رسمیت مییابد.
ب- هیئت مدیره
ماده 12: هیئت مدیرة انجمن مرکب از هفت عضو اصلی و دو عضو علیالبدل است که هر 3 سال یکبار با رأی مخفی از میان اعضای پیوسته انجمن انتخاب میشوند.
1-12- هیچیک از اعضا نمیتوانند بیش از دو دوره متوالی به عضویت هیئت مدیره انتخاب شوند.
2-12- حداکثر دو عضو مشمول بند (1-12) در صورت کسب بیش از دو سوم آراء میتوانند برای یک دورهی دیگر به عضویت هیئت مدیره درآیند.
3-12- عضویت در هیئت مدیره افتخاری است.
4-12- هیئت مدیره حداکثر تا دو هفته پس از انتخاب شدن، تشکیل جلسه داده و با رأی کتبی نسبت به تفکیک وظایف خود اقدام مینماید.
5-12- کلیه اسناد تعهد آور و اوراق بهادارر با امضای رییس و خزانهدار همراه با مهر انجمن و نامههای رسمی با امضای رییس، نایب رییس و یا دبیر معتبر است.
6-12- هیئت مدیره موظف است حداقل هر یک ماه یکبار تشکیل جلسه دهد. فاصله بین ارسال دعوتنامه یا تلفن با تاریخ تشکیل جلسه هیئت مدیره حداقل سه روز است.
7-12- جلسات هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت مییابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آرای موافق، معتبر است.
تبصره 1- در صورت تساوری آرا، نظر طرفی که رای رییس جلسه را همراه دارد صائب خواهد بود.
8-12- کلیه مصوبات هیئت مدیره ثبت و پس از امضای اعضا در دفتر صورتجلسات هیئت مدیره نگهداری میشود.
9-12- شرکت اعضای هیئت مدیره در جلسات ضروری است و غیبت هر یک از اعضا بدون عذر موجه به تشخیص هیئت مدیره تا سه جلسه متوالی و پنج جلسه متناوب در حکم استعفای عضو غایب خواهدبود.
10-12- درصورت استعفا، برکناری یا فوت هر یک از اعضای هیئت مدیره، عضو علیالبدل برای مدت باقیماندة دورة عضویت به جانشینی وی تعیین خواهدشد.
11-12- شرکت بازرس در جلسات هیئت مدیره بدون داشتن حق رأی مجاز است.
ماده 13: هیئت مدیره نماینده قانونی انجمن میباشد و وظایف واختیارات آن به شرح زیر است:
1-13- اداره امور جاری انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی.
2-13- انتخاب اعضای هیات تحریریه ی نامه انجمن حشره شناسی ایران.
3-13- رسیدگی و تصویب عضویت متقاضیان.
4-13- رسیدگی به پیشنهادها و گزارش های مربوطه.
5-13- لغو عضویت در موارد خاص.
6-13- تدوین و تصویب آییننامههای داخلی.
7-13- انتشارخبرنامه، کتاب و سایر انتشارات در زمینهی علم حشرهشناسی و علوم وابسته.
8-13- پیشنهاد میزان حق عضویت سالانه به مجمع عمومی.
9-13- برگزاری مجامع و همایش ها و نظارت بر اجرای آنها.
10-13- تشکیل گروههای علمی انجمن، تعیین وظایف و نظارت بر فعالیت آنها.
11-13- هیئت مدیره میتواند هر اقدام و معاملهای را که ضروری بداند در مورد نقل و انتقال اموال غیرمنقول و تبدیل به احسن یا ترهین و فک رهن و استقراض به استثنای واگذاری قطعی اموال غیرمنقول که مستلزم تصویب مجمع عمومی است انجام دهد.
12-13- جز دربارة موضوعاتی که به موجب مفاد اساسنامه، اخذ تصمیم و اقدام درباره آنها در صلاحیت خاص مجامع عمومی است، هیئت مدیره کلیه اختیارات لازم برای اداره امور را مشروط به رعایت حدود موضوع فعالیت، دارا میباشد.
13-13- تهیه گزارش سالانه و تنظیم ترازنامه مالی و صورتحساب درآمدها و هزینههای انجمن برای تصویب در مجمع عمومی و ارائه به بازرسی در موقع مقرر.
14-13- اقامه دعوی و پاسخگویی به دعاوی اشخاص حقیقی یا حقوقی در تمام مراجع و مراحل دادرسی با حق تعیین وکیل و حق توکیل بهغیر.
15-13- انتخاب و معرفی نمایندگان انجمن برای شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی.
16-13- اجرای طرحها و برنامههای علمی در چارچوب وظایف انجمن.
17-13- جلب هدایا و کمکهای مالی.
18-13- اهدای بورسهای تحقیقاتی و آموزشی.
19-13- اتخاذ تصمیم در مورد عضویت انجمن در مجامع علمی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور.
20-13- ارسال گزارشهای لازم به کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
21-13- هیئت مدیره موظف است حداکثر 4 ماه پیش از پایان دوره تصدی خود نسبت به فراخوانی مجمع عمومی و انتخاب هیئت مدیره جدید اقدام و بلافاصله نتایج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومی به کمیسیون انجمنهای علمی ارسال نماید.
تبصره 1- هیئت مدیره پیشین تا تأیید انتخابات از سوی کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسئولیت امور انجمن را برعهده خواهد داشت.
ج- بازرس
ماده 14: مجمع عمومی عادی یک نفر را بهعنوان بازرس اصلی و یک نفر را به عنوان بازرس علیالبدل برای مدت سه سال انتخاب مینماید.
تبصره 1- انتخاب مجدد بازرس بلامانع است.
ماده 15: وظایف بازرس به شرح زیر است:
1-15- بررسی اسناد و دفاتر مالی انجمن و تهیه گزارش برای مجمع عمومی.
2-15- بررسی گزارش سالانه هیئت مدیره و تهیه گزارش از عملکرد انجمن برای اطلاع مجمع عمومی.
3-15- گزارش هرگونه تخلف هیئت مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی.
تبصره 1- کلیه اسناد و مدارک انجمن اعم از مالی و غیرمالی در هر زمان و بدون قید و شرط باید از سوی هیئت مدیره برای بررسی در دسترس بازرس قرارگیرد.
فصل پنجم – هیئت تحریریه «نامه انجمن حشرهشناسی ایران»
ماده 16: انجمن دارای نشریهای رسمی به نام «نامه انجمن حشرهشناسی ایران» (Journal of Entomological Society of Iran) است و صاحب امتیاز آن انجمن میباشد.
ماده 17: هیئت تحریریه متشکل از هفت عضو است که توسط هیأت مدیره انجمن انتخاب میشوند.
ماده 18: هیئت مدیره انجمن حداکثر 3 ماه پس از تشکیل، نسبت به انتخاب اعضای هیئت تحریریه برای مدت 3 سال اقدام مینماید.
تبصره 1- دورهی هیئت تحریریه مطابق با دورهی هیئت مدیرهی انجمن است. در صورت عزل هیئت مدیره به هر دلیل، هیئت مدیره جدید حداکثر ظرف 3 ماه نسبت به انتخاب هیئت تحریریه جدید اقدام میکند.
تبصره 2- انتخاب مجدد اعضاء هیأت تحریریه بلامانع است.
فصل ششم – گروههای علمی انجمن
ماده 19: انجمن میتواند گروهها و کمیتههای زیر را تشکیل دهد که براساس شرح وظایفی که از سوی هیئت مدیره برای آنها تعیین میشود به فعالیت بپردازند.
1) گروههای تخصصی.
2) کمیته انتشارات.
3) کمیته گردهماییهای علمی.
1-19- انجمن مجاز به تشکیل گروهها و کمیتههای دیگری که بر حسب نیاز احساس میشود، نیز میباشد.
فصل هفتم – بودجه و مواد متفرقه
ماده 20: منابع مالی انجمن عبارتند از:
1-20- حق عضویت اعضا.
2-20- درآمدهای ناشی از ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و مشاورهای و فروش کتب و نشریات علمی.
3-20- دریافت هدایا و کمکها.
تبصره 1- کلیه عواید و درآمدهای انجمن صرف اهداف و موضوع ماده 5 این اساسنامه خواهدشد.
ماده 21: درآمدها و هزینههای انجمن در دفاتر قانونی ثبت و گزارش آن هر سال پس از تصویب در مجمع عمومی به کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال میشود.
ماده 22: کلیه وجوه انجمن در حساب مخصوصی به نام انجمن نزد بانکهای کشور نگهداری میشود.
ماده 23: هیچیک از مؤسسین یا صاحبان سرمایه حق برداشت یا تخصیص هیچگونه سودی اعم از سود سهام یا سرمایه را نداشته و خود و وابستگان درجه یک آنها نمیتوانند مبادرت به انجام معاملات با انجمن نمایند.
ماده 24: کلیه مدارک و پروندههای مالی و غیرمالی مرتبط با فعالیتهای انجمن در محل دفتر مرکزی انجمن نگهداری میشود و در موقع مراجعه مرجع نظارت یا سایر مراجع صلاحیتدار در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.
ماده 25: هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه، پس از استعلام و تأیید کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تصویب مجمع عمومی انجمن معتبر میباشد.
ماده 26: انجمن تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارد و اعضای آن به نام انجمن حق فعالیت سیاسی یا وابستگی به گروهها و احزاب سیاسی را ندارند.
ماده 27: درصورت تصویب انحلال انجمن در مجمع عمومی، همان مجمع هیئت تسویهای را برای پرداخت دیون و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهدکرد. هیئت تسویه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهیها، کلیه داراییهای منقول و غیرمنقول انجمن را با نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به یکی از مؤسسات آموزشی یا پژوهشی کشور واگذار کند.
ماده 28: این اساسنامه مشتمل بر 7 فصل، 28 ماده، 62 زیرماده و 24 تبصره در جلسه مورخ 1389/8/25 مجمع عمومی انجمن به تصویب رسید.
