• time : 12:29
  • Date : Tue Jul 02, 2024
  • item visited : 134
بخش بهداشت و بیماری های آبزیان برگزار کرد؛
اولین هم اندیشی موسسه با نخبگان (واكسیناسیون آبزیان) برگزار شد
رئیس بخش بهداشت و بیماریهای آبزیان موسسه با اشاره به مشکلات تولید تجاری واکسن های آبزیان در کشور و ضرورت تدوین برنامه، تدوین مقررات و ضوابط تولید، توزیع و مصرف واکسن و همچنین هماهنگی در تامین منابع و زیرساخت های لازم را ضروری دانست.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، اولین هم اندیشی موسسه با نخبگان تحت عنوان واکسیناسیون آبزیان به همت بخش بهداشت و بیماری های آبزیان برگزار شد.

ابوالفضل سپهداری، رئیس بخش بهداشت و بیماریهای آبزیان موسسه با اشاره به مشکلات تولید تجاری واکسن های آبزیان در کشور و ضرورت تدوین برنامه، تدوین مقررات و ضوابط تولید، توزیع و مصرف واکسن و همچنین هماهنگی در تامین منابع و زیرساخت های لازم را ضروری دانست.

در ادامه؛ مصطفی شریف روحانی، قائم مقام موسسه گفت: مقرر است این سلسله جلسات در راستای اجرای سیاست های سازمانی برگزار شود. وی با توجه به نقشه راه سازمان فائو مبنی بر تامین 30 درصد پروتئین حیوانی تا سال 2030 از منشا آبزیان، رویکردهای پرورش متراکم، تامین زیرساخت ها، تدوین مقررات لازم، انجام واکسیناسیون و کاربرد محرک های ایمنی در آبزیان پرورشی را متصور دانست و اعلام کرد موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اجرای پروژه های متعدد در زمینه همه گیری شناسی و پایش بهداشت وبیماری های آبزیان، جدا سازی عوامل بیماریزا و تولید بذر واکسن، ایجاد پایلوت های مقدماتی تولید واکسن های چندگانه آبزیان، تا مرحله تولید دانش فنی و ارائه به شرکت های فناور و دانش بنیان فعال پیش رفته است.

همچنین الزامی کردن واکسیناسیون برای بچه ماهیان پرورشی در قفس پیشنهاد، تصویب و ابلاغ آن مندرج در مصوبه کمیسیون عالی برنامه ریزی شیلات توسط وزیر جهاد کشاورزی  پیگیری شد.

قائم مقام موسسه در پایان اظهار امیدواری کرد: با الزام به واکسیناسیون توسط سازمان دامپزشکی کشور، تولید نهاده واکسن توسط شرکت های دانش بنیان و موسسه رازی بیش از پیش فعال شده و اقدام موثری در تحقق توسعه پایدار آبزی پروری کشور به عمل آید.

عباسعلی مطلبی، مشاور وزیر در امور دامپزشکی از پیگیری ساخت واکسن آبزیان از طریق شورای عالی کشاورزی خبر داد و گفت: سازمان دامپزشکی اولویت های خود را برای تولید واکسن اعلام کرده و متاسفانه در امری چنین استراتژیک و اثرگذار به دلایل غیر قابل پذیرش هنوز معطل مانده ایم و ضرورت دارد سازمان دامپزشکی به طور جدی جهت نهایی کردن و اجرای برنامه ملی استفاده از واکسن در جهت ارتقای امنیت زیستی آبزیان کشور اقدام کند.

مهدی سلطانی، استاد دانشکده دامپزشکی کشور با اشاره به خسارت های زیاد بیماری ها نسبت به بالا بودن قیمت واکسن ها و عدم رغبت مزرعه داران به استفاده از واکسن اشاره کرد و گفت: باید فرهنگ استفاده از واکسن در کشور جا بیفتد و واکسن باید کارا و اثر بخش باشد.

کاظم عبدی مدیر کل دفتر بهداشت و بیماریهای آبزیان در سازمان دامپزشکی، ضمن اشاره به اقدامات سازمان، اولویت قرار دادن واکسیناسیون در کنترل بیماری ها را ضروری دانست و گفت: سیاست های مرتبط با واکسن آبزیان در کل کشور در اولویت قرار گرفته است.

مجتبی علیشاهی، استاد دانشگاه هم ضرورت تولید بذر واکسن را متذکر شد.

در ادامه علی شیرازی نژاد، رییس موسسه واکسن و سرم سازی استان فارس ضمن اشاره به اهمیت امنیت غذایی و لزوم تعیین نقشه راه برای موضوع واکسن، آمادگی کامل موسسه رازی را در زمینه مصوبات جلسه اعلام کرده و هدفمند بودن چنین جلسات و تعیین ضوابط و وظایف هر سازمان را ضروری دانست.

احمد عرفان منش، مدیر عامل شرکت دام طب کوشان وابسته به جهاد دانشگاهی، در ادامه گفت: چرایی و چگونگی واکسیناسیون با توجه به زیر ساخت ها و مشکلات داخلی مد نظر قرار بگیرد و استفاده از واکسن به طور کلان در مراکز تکثیر و تولید بچه ماهی را ضروری دانست.

در ادامه مریم قیاسی و مینا آهنگر زاده از اعضای هیات علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، به مجموعه اقدامات موثر انجام شده در پژوهشکده های اکولوژی دریای خزر و آبزی پروری آبهای جنوب کشور در راستای تولید واکسن های موثر آبزیان اشاره کردند.

مریم تاج آبادی، مدیر عامل شرکت تک ژن زیست نیز با اشاره به سابقه و سرمایه گذاری شرکت تک ژن، آمادگی کامل شرکت تک ژن زیست در تولید و سرمایه گذاری در زمینه انواع محصولات واکسیناسیون را اعلام کرد.

حسین هوشمند، رییس پژوهشکده اهواز نیز به لزوم تشکیل کارگروه اجرایی و تحقیقاتی در حوزه واکسن و نقش موسسه به عنوان حلقه واسط این گروه اشاره داشت.

در پایان بر لزوم تداوم جلسات مشابه در راستای هم اندیشی و انجام مباحث کارشناسی و بهره برداری از ظرفیت های ملی جهت تدوین برنامه ملی واکسیناسیون آبزیان تاکید شد.

گفتنی است؛ در این هم اندیشی تعداد 65 نفر (55 نفر وبیناری و 10 نفر حضوری) شرکت داشتند.

Average :  0 |  Submitted :  0

Tags

    6.1.9.0
    V6.1.9.0