• time : 10:10
  • Date : Wed Sep 18, 2024
  • item visited : 120
next    /  2 prev
نماینده مردم تربت‌حیدریه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی:
سازمان تات در خط مقدم امنیت غذایی كشور
نماینده مردم شهرستان‌های تربت‌حیدریه و مه‌ولات در مجمع نمایندگان استان خراسان‌رضوی ارتباط مسئولین اجرایی با محققان را لازم و ضروری دانست و سازمان تات را در خط مقدم تامین امنیت غذایی کشور عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان تات به نقل از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌رضوی، مسعود نجفی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان‌رضوی عصر روز دوشنبه 26 شهریورماه با محسن زنگنه، نماینده مردم شهرستان‌های تربت‌حیدریه و مه‌ولات در مجمع نمایندگان استان دیدار و گفتگو کرد. 

در این دیدار؛ محسن زنگنه، نماینده مردم تربت‌حیدریه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی با اشاره بر لزوم ارتباط بیشتر تحقیقات با تصمیم‌گیران اجرایی کشور گفت: هرکجا تحقیقات و علم و دانش فنی در کنار مسئولین و کشاورزان بوده است نتایج درخشانی کسب شده و ما این ارتباط را با قوت، ادامه داده و تقویت خواهیم کرد.

وی با اشاره به دستاورد بزرگ محققان خراسانی در دستیابی به بنه زعفران استاندارد از طریق کشت بافت گفت: این دستاورد ملی بزرگ را با تمام توان حمایت خواهیم کرد و از مسئولان وزارت جهادکشاورزی انتظار داریم نسبت به تامین اعتبار لازم در جهت تولید انبوه آن مساعدت کنند.

نماینده مردم تربت‌حیدریه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به روز 5 آبانماه به عنوان روز ملی زعفران گفت: جهادکشاورزی متولی اصلی این روز است و باید تمام مراسم و جشنواره‌ها از این کانال برگزار شده و از موازی‌کاری پرهیز شود.
زنگنه گفت: بازاریابی بین‌المللی و دعوت از نمایندگان کشورهای دیگر در جهت معرفی زعفران ایرانی باید یکی از مهم‌ترین اهداف در جشنواره روز ملی زعفران باشد.

در ادامه این دیدار؛ رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان‌رضوی با اشاره به اهمیت محصول زعفران در استان گفت: زعفران مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین محصول کشاورزی استان است که زندگی و معیشت 90 درصد از کشاورزان استان به آن گره خورده است و بر همین اساس مهم‌ترین و اساسی‌ترین پروژه و طرح تحقیقاتی این مرکز است.

وی افزود: تحقیقات محققان ما مسئله‌محور و بر اساس مشکلات و چالش‌های کشاورزی کشور و استان است و مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان‌رضوی با 120 عضو هیات علمی همیشه در کنار کشاورزان استان بوده است.

نجفی در ادامه با اشاره به تحقیقات انجام شده در زمینه محصول زعفران گفت: بنه یا پیاز زعفران، مهم‌ترین بخش از اجزای زعفران است و اگر پیاز زعفران استاندارد و کیفی و عاری از بیماری باشد بیش از 50 درصد از تولید زعفران با موفقیت انجام خواهد شد ولی مشکل اصلی مزارع کنونی زعفران استان عدم وجود بنه استاندارد با وزن بالا و عاری از بیماری است و این باعث کاهش عملکرد در واحد سطح و شیوع و انتقال بیماری های مختلف در مزارع شده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان‌رضوی ادامه داد: محققان ما در این مرکز به مدت 4 سال تلاش کرده‌اند تا به دانش فنی تولید بنه زعفران با کیفیت و عاری از هرگونه بیماری و از طریق کشت بافت در آزمایشگاه دست یابند و اکنون می توانیم با افتخار این مهم را با تامین اعتبارات لازم تکثیر و در اختیار کشاورزان کشور قرار دهیم.

وی در زمینه سایر دستاوردهای این مجموعه در حوزه زعفران گفت: کیت تشخیص سریع بیماری بورخلدریا، تولید کروسین با درصد خلوص بالای 96 درصد، افزایش ضریب نفوذ مکانیزاسیون در مزارع زعفران با طراحی و ساخت سه دستگاه سورتر پشت تراکتوری زعفران، پیازکار زعفران و خشک‌کن زعفران از دیگر اقدامات مهم پژوهشی صورت گرفته توسط محققان و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در این مرکز بوده است.

نجفی سپس با اشاره به ثبت زعفران در فهرست ملی ارقام زراعی کشور گفت: یکی از مشکلات دیگر زعفران شناسنامه‌دار نبودن آن به عنوان یک محصول ملی و استراتژیک بود که خوشبختانه در سال گذشته زعفران در فهرست ملی ارقام زراعی موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال ثبت شد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان‌رضوی گفت: نتایج طرح‌های تحقیقاتی باید به کشاورزان منتقل شود تا موثر بوده و بهره‌وری را افزایش دهد؛ در همین راستا برای اولین بار یک مزرعه الگویی 50 هکتاری بزرگ‌مقیاس را با همکاری بخش خصوصی طراحی و اجرا کردیم که فاز اول آن در جلگه‌رخ کشت شد و این یک دستاورد ترویجی بزرگ در جهت سیاست‌های سازمان تات است.

وی با اشاره به نامگذاری روز 5 آبان به عنوان روز ملی زعفران در تقویم ملی بر لزوم برگزاری جشنواره ملی زعفران در خور کشاورزان و مردم شریف استان تاکید کرد و گفت: تمام توان علمی و فنی خود را بسیج خواهیم کرد تا با حضور وزیر محترم جهادکشاورزی مراسمی در شان مردم خراسان بزرگ برگزار کنیم و آماده همکاری در همه زمینه‌ها هستیم.

جهت دریافت لینک کانال ایتای سازمان کلیک کنید

6.1.15.0
V6.1.15.0