• time : 10:02
  • Date : Tue Sep 03, 2024
  • item visited : 117
روز انتقال یافته تحقیقاتی؛
معرفی و مدیریت كرم برگ خوار پاییزه
رویا ارباب تفتی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور انواع ذرت، سورگوم، نیشکر، گندم، برنج، ارزن، زنجبیل، سویا، گوجه فرنگی، سیب زمینی، آفتابگردان، پنبه، کلم، بادام زمینی، موز، گیاهان مرتعی را از مهمترین میزبان های آفت کرم برگخوار پاییزه در آسیا معرفی کرد

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، دوره انتقال یافته های تحقیقاتی «معرفی و مدیریت کرم برگخوار پاییزه» با تدریس رویا ارباب تفتی عضو هیات علمی بخش تحقیقات حشره شناسی کشاورزی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران-ورامین برای کارشناسان و بهره برداران برگزار شد.

ارباب تفتی ضمن معرفی این آفت درخصوص وضعیت آن در کشور گفت: کرم برگخوار پائیزه تاکنون از 131 کشور جهان گزارش شده و اخیرا  وارد ایران شده و در حال حاضر آفت قرنطینه خارجی محسوب می‌شود.

عضو هیات علمی موسسه ادامه داد: کرم برگخوار پاییزه آفت خطرناکی است که بیش از 350 میزبان گیاهی دارد. انواع ذرت، سورگوم، نیشکر، گندم، برنج، ارزن، زنجبیل، سویا، گوجه فرنگی، سیب زمینی، آفتابگردان، پنبه، کلم، بادام زمینی، موز، گیاهان مرتعی از جمله مهمترین میزبان های آن در آسیا هستند.

این محقق حشره شناس درخصوص پراکنش این آفت عنوان کرد: در حال حاضر این آفت از استان های کرمان، هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان گزارش شده است. اهمیت این آفت نه تنها به دلیل اثر اقتصادی منفی آن بلکه به دلیل افزایش معنی دار کاربرد حشره کش ها است که عواقب سلامتی و زیست محیطی متعددی را به دنبال دارد.

 

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور کلیک نمایید

 

 

 

Average :  0 |  Submitted :  0

Tags

    6.1.15.0
    V6.1.15.0