• time : 11:53
  • Date : Sat Sep 28, 2024
  • item visited : 86
دانشیار مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس:
اختصاص حدود 60 میلیون دلار از تجارت جهانی گیاهان دارویی در ایران
دانشیار بخش اقتصادی، اجتماعی و ترویجی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس با اشاره به راهکارهای افزایش تولید و صادرات گیاهان دارویی گفت: معرفی گیاهان دارویی متحمل به خشکی و جایگزینی آن ها با محصولات زراعی معمول یکی از راهکارهای پیشنهادی برای مدیریت بحران آب در بخش کشاورزی است.

به گزارش روابط عمومی سازمان تات، ابراهیم زارع، اظهار داشت: کشور ایران حدود 60 میلیون دلار از تجارت جهانی گیاهان دارویی را به خود اختصاص داده است که بخش عمده ای از این مبلغ مربوط به صادرات زعفران و زیره سبز است.

وی گفت: علاوه بر زعفران و زیره سبز، مهمترین گیاهان دارویی صادراتی ایران در سالهای اخیر آویشن، بادرنجبویه، بابونه، بومادران، گل ختمی، مریم گل و ... بوده که به کشور ترکیه، آمریکا، برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان، انگلستان، فرانسه، مجارستان، ایتالیا، سوییس و سوئد،کشورهای حوزه خلیج فارس همچون امارات متحده عربی، کویت و عمان و کشورهای جنوب آسیا و آسیای شرقی چون هند و چین صادر شده است.

زارع افزود: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان فارس حدود 320 هکتار و میزان تولید سالیانه 3700 تن محصول است که با توجه به سهم 124 میلیارد دلاری تجارت جهانی از فروش گیاهان دارویی، سهم ایران کمتر از نیم درصد کل تجارت جهانی است.

وی با اذعان به اینکه برنامه ریزی اصولی برای توسعه فعالیت ها در بخش گیاهان دارویی، نیازمند بررسی دقیق وضعیت موجود، شناخت کافی پتانسیل ها در عرصه های زراعی و منابع طبیعی به عنوان خاستگاه اصولی گونه های بومی کشور و همچنین شناخت صحیح محدودیت ها و چالش ها در بازار این محصولات با استفاده از روش و مدل های بهتر است افزود این گیاهان باید علاوه بر سازگاری اقلیمی و قابلیت جایگزینی با گیاهان دارویی آب دوست، بتواند در آمد مناسبی نیز برای کشاورزان ایجاد کند.

زارع گفت: استفاده از ظرفیت مغفول مانده تولید و صادرات گیاهان دارویی وفرآورده های آن در ایران ، فراهم شدن امکان کنترل و نظارت بر روی صادرات گیاهان دارویی
، فرآوری گیاهان دارویی صادراتی که علاوه بر افزایش ارزش افزوده موجب افزایش اشتغال می شود، استفاده بهینه از ظرفیت مراکز دانشگاهی، علمی و تحقیقاتی، کاهش قیمت تمام شده محصولات نسبت به سایر کشورها، افزایش شناخت از بازارهای خارجی و ارتباط مستقیم با خریداران، به دست آوردن جایگاه مناسب در تجارت جهانی گیاهان دارویی، جلوگیری از تخریب رویشگاههای طبیعی گیاهان دارویی، افزایش حجم و ارزش معاملات خارجی و داخلی گیاهان دارویی و کاهش موانعی که بر سر راه صادرات گیاهان دارویی است از مزایای حاصل از به کارگیری این یافته در عرصه است.
 

جهت دریافت لینک کانال ایتای سازمان کلیک کنید

 

6.1.15.0
V6.1.15.0