• time : 14:05
  • Date : Wed Sep 18, 2024
  • item visited : 119
در بیست و هفتمین تور رسانه‌ای دانش‌بنیان سازمان تات عنوان شد؛
طرح آبخیزداری بركت؛ موفقیت در مدیریت آب‌های تكمیلی و بهبود شرایط زیست‌محیطی
رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری، در بیست و هفتمین تور رسانه‌ای دانش‌بنیان سازمان تات از اجرای یک طرح الگویی برای ۲۰ میلیون هکتار از حوزه‌های آبخیز شهری و صنعتی خبر داد و گفت: این طرح با همکاری شرکت دارویی صنعتی برکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کنار حمایت‌های دولتی، به عنوان یک الگوی اقتصادی و متفاوت از سایر طرح‌ها طراحی شده است.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان تات، ابراهیمی در ادامه به چالش تأمین آب در پروژه‌های پژوهشی اشاره کرد و گفت: در این طرح آبخیزداری، با بهره‌گیری از آب‌های تکمیلی، موفق به مدیریت این مشکل شده‌ایم.

وی همچنین ابراز کرد: دانش پژوهشکده در سال‌های گذشته اکنون به عرصه عمل و ظهور رسیده است.

رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری از کشت ۱۰ گونه اقتصادی درختی و درختچه‌ای بومی با ویژگی کم آب‌بر در طرح آبخیزداری برکت خبر داد و گفت: این طرح علاوه بر ۲۰ میلیون هکتار، قابلیت توسعه به سایر نقاط کشور را نیز دارد. 
ابراهیمی گفت: ۶۹ گونه بومی پیش از این در منطقه کشت می‌شده است.

وی همچنین درباره وضعیت آبخوان‌های کشور گفت: از ۶۰۹ آبخوان، ۴۳۲ آبخوان در وضعیت بحرانی و ممنوعه قرار دارند که این موضوع، زنگ خطری برای کشور محسوب می‌شود. 

رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری یادآور شد: در سال جاری ۱۴۸ طرح مصوب و ۲۴۳ طرح در دست اجرا در پژوهشکده وجود دارد و رویکرد این مجموعه بر ترویج یافته‌های تحقیقاتی به ذینفعان و بخش اجرایی متمرکز است.

ابراهیمی در نهایت به چالش‌های کلان کشور در حوزه حفاظت از خاک و آبخیزداری از جمله تغییر اقلیم، کاهش منابع آبی، فرسایش خاک، بهره‌برداری بی‌رویه و اجرای ناکافی طرح‌های عمرانی بدون ملاحظات محیط زیستی اشاره کرد.

در ادامه؛ پرهمت، محقق و استاد تمام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری، به تشریح ویژگی‌های طرح نمونه آبخیزداری برکت پرداخت و اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های بارز این طرح، احیای حوزه‌های تخریب شده ناشی از فرسایش رواناب و سیلاب است.
وی همچنین به شناسایی حدود ۷۴ هکتار از گیاهان مثمر در این طرح اشاره کرد و افزود : هدف اصلی این طرح کنترل سیل، فرسایش و رسوب است.

این محقق با اشاره به آغاز این طرح از سال ۱۴۰۰، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در تابستان سوم این طرح قرار داریم.
وی همچنین اعلام کرد: این طرح با سرمایه‌گذاری دولتی و با هدف اقتصادی احیای حوزه‌های آبخیز شکل گرفته است. طرح جامع آبخیزداری با رویکرد فناوری‌های نوین، شامل احداث سطوح آبخیز، کنترل رواناب و فرسایش و تبدیل روان آب به رسوب اجرا شده است.

پرهمت به جزئیات بیشتری از طرح اشاره کرده و گفت: ۴۰ هکتار از اراضی این طرح به صورت قرق شده نگهداری می‌شود که تقریباً کمتر از ۵۰ کیلوگرم در هکتار علوفه دارد؛ همچنین حدود ۷۴ هکتار گیاهان مثمر در این طرح شناسایی شده است.

وی در ادامه تأکید کرد: برای حفاظت از گونه‌های گیاهی، به ۳۰ هزار مترمکعب آب نیاز داریم.

این محقق در نهایت به تأکید بر کنترل سیل در منبع اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح آبخیزداری برکت، نه تنها از فرسایش خاک جلوگیری شده، بلکه اقدام به کشت بادام دیم نیز کرده‌ایم.

گفتنی است؛ این تور رسانه‌ای که با هدف آشنایی اصحاب رسانه با اهداف، وظایف و دستاوردهای شاخص گروه‌های پنجگانه پژوهشی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری و بازدید از طرح‌ الگویی انجام شده در حوزه برکت با مشارکت بخش خصوصی برگزار شد؛ به دعوت روابط عمومی و امور بین الملل پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری و با حمایت روابط عمومی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و مساعدت روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی و با حضور خبرنگاران و روزنامه‌نگارانی از خبرگزاری‌های مختلف صورت پذیرفت.

جهت دریافت لینک کانال ایتای سازمان کلیک کنید

photo13700278731.jpg

photo13700686633.jpg

photo13700686270.jpg
photo13700683743.jpg
photo13700684947.jpg

photo13700685861.jpg

6.1.15.0
V6.1.15.0