• time : 09:54
  • Date : Sat Sep 07, 2024
  • item visited : 101
رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان :
تولید 25 میلیون تنی محصولات كشاورزی خوزستان با رسوخ دانش و فناوری در مزارع
رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت: اجرای دانش کشاورزی به صورت کامل در مزارع، میزان تولیدات کشاورزی استان را از ۱۷میلیون تن به ۲۵ میلیون تن افزایش می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی سازمان تات سید بهرام اندرزیان با حضور در دفتر خبرگزاری ایرنا مرکز خوزستان بیان کرد: هدف وزارت جهاد کشاورزی امنیت و اقتدار غذایی کشور و تامین غذای کافی و سالم برای آحاد مردم است.

وی اظهارکرد: سال ۵۷ میزان تولید محصولات کشاورزی کشور حدود ۲۰ میلیون تن بوده که اکنون به بیش از ۱۳۰ میلیون تن رسیده در واقع میزان تولیدات محصولات کشاورزی کشور بیش از ۶ برابر شده است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی، آموزش و منابع طبیعی خوزستان گفت: ۴۰ درصد این افزایش تولید ناشی از توسعه زمین‌های زیر کشت و ۶۰ درصد آن ناشی از انتقال دانش و فناوری به عرصه تولید است.

اندرزیان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) را متولی تولید دانش در حوزه کشاورزی دانست و گفت: سازمان "تات" با دارابودن ۲۲ موسسه تحقیقاتی ملی، ۳۴ مرکز تحقیقاتی در استان‌ها و حدود هفت پژوهشکده بزرگترین سازمان علمی در خاورمیانه است.

وی افزود: موسسه سرم‌سازی رازی یکی از موسسه‌های زیرمجموعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است که شاهد دستاوردهای آن در جامعه هستیم.

مهمترین چالش پیش‌روی کشاورزی خوزستان ضعف انتقال دانش فنی است

اندرزیان با بیان اینکه ۱۰۰ درصد بذر گندم حاصل کار محققان داخلی کشاورزی است، بیان کرد: اصلاح و دستیابی به ارقام متناسب با شرایط محیطی همیشه در حال انجام است.

وی پژوهش، تولید دانش و فناوری‌های جدید و قدیم را کار نیروهای مراکز تحقیقاتی کشور دانست و افزود: ۱۳۷ نیرو در مرکز تحقیقات خوزستان فعال است که ۶۰ نفر از آنها محقق و مدرس هستند.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان خاطرنشان کرد: علاوه بر تولید دانش، آموزش به کارشناسان بخش کشاورزی، منابع طبیعی و بخش خصوصی و کشاورزان پیشرو نیز برعهده محققان و اساتید کشاورزی است.

وی مراکز تحقیقاتی را مغز متفکر سازمان جهاد کشاورزی و پیشگام اجرا دانست و افزود: خوزستان با تولید ۱۷ میلیون تن محصول رتبه نخست تولید محصولات کشاورزی را در کشور دارد.

اندرزیان گفت: خوزستان با تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم از ۱۰ سال پیش رتبه نخست تولید گندم کشور را دارد که این آمار نشان از تلاش کارشناسان، مروجان، محققان و پژوهشگران این حوزه است.

وی افزود: محققان و کارشناسان کشاورزی علاوه بر کارهای پژوهشی در فصل کاشت، داشت و برداشت در کنار کشاورز حضور دارند و آموزش‌های لازم را به آنها ارایه می‌کنند اگر چه نیروهای تخصصی برای آموزش ۲۷۰ هزار بهره‌بردار کشاورزی ناچیز است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت: انتظار می‌رود دانش به صورت کامل در مزرعه اجرا شود در حالی که بنا به دلایل مختلف در شرایط خوش بینانه بین ۳۰ تا ۴۰ درصد دانش فنی محققان در عرصه و زمین‌های کشاورزی اجرا شده است.

وی ادامه داد: کشاورزان برای انتقال دانش به مزارع هنوز توجیه نشده اند ضمن اینکه از ابزار و وسایل لازم نیز برخوردار نیستند؛ اغلب کشاورزان به صورت سنتی کشت می‌کنند در حالی که برای یادگیری تمایل دارند.

اندرزیان اظهارکرد: برخی کشاورزان مناطقی مانند دزفول بالای ۸۰ درصد از دانش کشاورزی را در زمین‌ها پیاده می‌کنند و جزو کشاورزان پیشرو هستند.

وی افزود: اگر همه کشاورزان به این سمت سوق یابند به طور قطع تولید گندم خوزستان از ۱.۷ میلیون تن به سه میلیون تن خواهد رسید و می‌توان کل تولیدات کشاورزی خوزستان را به ۲۵ میلیون تن رساند.

 جهت دریافت لینک کانال ایتای سازمان کلیک کنید

photo13434419724.jpg

6.1.15.0
V6.1.15.0