• ساعت : ۱۲:۰۵
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۷/۰۷ 
  • تعداد بازدید : 57
به همت محقق مرکز تحقیقات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد:
پیوند سرشاخه كاری ارقام دیرگل گردو به منظور مقابله با سرمازدگی بهاره
محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی کهگیلویه و بویراحمد از جایگزینی ارقام دیر گل گردو چندلر و فرنور به جای ژنوتیپ های  بومی زود گل به منظور مبارزه با سرمازدگی بهاره در  مناطق سردسیری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان تات به نقل از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، رحمانیان با بیان اینکه گردو یکی از محصولات مهم باغبانی کشور است و سرمازدگی بهاره در سالهای اخیرخسارات زیادی به باغات گرو وارد کرده است.
محقق باغبانی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی کهگیلویه و بویراحمد افزود: گردو فرنور یک رقم گردوی فرانسوی مقاوم به سرما و دیربرگ و دیرگل اسمی می باشد و این گردو ترکیبی از ارقام گردو لارا و فرانکت است که در مناطق سردسیری و در ارتفاع 1200 تا 1800 متر از سطح دریا کاشت می شود.
رحمانیان افزود: رقم  چندلر نیز جزء ارقام  بسیار پر طرفدار و مشهور گردو در دنیا می باشد که مغز آن بین 50 تا 60 درصد است و طعم بسیار خوبی دارد. این نوع گردو دارای ظاهری گرد و کروی با پوسته‏ای به رنگ قهوه‏ای روشن و بسیار نازک و مغز رنگ سفید است.
 وی خاطر نشان کرد: با توجه به زودگل بودن ژنوتیپ های محلی و از بین رفتن محصول در اثر سرمای بهاره، جایگزینی ارقام دیر گل چندلر و فرنور که گلدهی شان از اردیبهشت ماه آغاز می شود بجای ارقام زود گل به وسیله سرشاخه کاری، گام مهمی در جهت کاهش آسیب سرمای بهاره به درختان گردو می باشد و در دراز مدت به افزایش کمی و کیفی محصول گردو منتهی خواهد شد.

جهت دریافت لینک کانال ایتای سازمان کلیک کنید

 

6.1.15.0
V6.1.15.0