• time : 00:00
  • Date : Thu Aug 20, 2020
  • item visited : 282
برگزاری سخنرانی علمی – ترویجی طرح یاوران تولید با عنوان «مقاومت آفات به حشره كش‌ها، تهدید جدی سلامت محصولات كشاورزی» در موسسه تحقیقات گیاهپزشكی كشور

برگزاری سخنرانی علمی ترویجی طرح یاوران تولید با عنوان

«مقاومت آفات به حشره کش‌ها، تهدید جدی سلامت محصولات کشاورزی»

به گزارش روابط عمومی موسسه، سخنرانی علمی-ترویجی از سلسله سخنرانی‌های طرح یاوران تولید موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشوربه صورت ویدئو کنفرانس با موضوع«مقاومت آفات به حشره کش‌ها، تهدید جدی سلامت محصولات کشاورزی» توسط جنابآقای دکتر هادی مصلی نژادروز چهارشنبه29 مردادماهسالجاری، با حضور اعضای هیات علمی، محققین و کارشناسان حوزه کشاورزی و ترویج توسط بخش امور پژوهشی و فناوری برگزار گردید. در این سخنرانی، ابعاد مختلف مقاومت آفات به حشره کش ها و پیامدهای آن از زوایای مختلف، مخصوصا ارتباط موضوع با سلامت و کیفیت محصولات کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت. 

آفت کش‌ها تنها راهکار مدیریت آفات نیستند، بلکه مبارزه شیمیایی با آفات، بیماری ها و علف های هرز در چارچوب مدیریت تلفیقی (IPM) قابل توجیه و پذیرش است. این به معنی استفاده صحیح، منطقی و اصولی از آفت کش ها به عنوان ابزاری قدرتمند در کنار سایر روش ها می باشد. اما مصرف بی رویه و غیر منطقی و تکیه محض به آفت کش ها، به عنوان تنها راه مدیریت، باعث ایحاد بحران های زیست محیطی اعم از آلودگی آب و خاک، هوا، کاهش تنوع زیستی (از بین رفتن برخی گونه های گیاهی و جانوری)، نابودی دشمنان طبیعی آفات و افزایش باقیمانده آفت کش ها در محصولات کشاورزی خواهد شد. یکی از مهم ترین چالش ها و پیامدهای مصرف بی رویه و غیرمنطقی آفت کش ها که توليد محصولات كشاورزي را تهديد مي كند و موضوع این سخنرانی است، بروز مقاومت آفات به حشره/کنه کش ها است که در آن کارایی ترکیبات مورد استفاده، کاهش می یابد. حشرات و کنه ها به عنوان یکی از قدیمی ترین و موفق ترین جانوران روی زمین، سازوكارهايي مختلفی برای بقا و کنارآمدن با شرایط نامناسب محیطی را دارند. یکی از چنین شرایط نامناسب محیطی، قرار گرفتن در معرض آفت کش هاست که اگر به صورت بی رویه و غیر اصولی، استمرار داشته باشد، این موجودات قادر خواهند بود که تركيبات فوق را به مواد بي اثر تبديل كرده و لذا کارایی آفت کش ها کاهش خوهد یافت. پدیده مشابهی نیز در مورد مقاومت علف های هرز به علف کش ها و یا مقاومت قارچ های بیماریزای گیاهی به قارچ کش ها وجود دارد. مقاومت آفات به حشره/کنه کش ها در اثر استفاده مکرر آفت کش ها اجتناب ناپذیر بوده و گزارش های جهانی بیانگر روند فزاینده تعداد آفات مقاوم می باشد. از تبعات و پیامدهای بروز مقاومت، بالارفتن دز مصرف و افزایش تعداد دفعات سمپاشی خواهد بود که همه باعث افزایش باقیمانده آفت کش ها در محصولات کشاورزی شده و بدیهی است که سلامت محصول و در نتیجه سلامت مصرف کنندگان را تهدید کرده و به مخاطره می اندازد. همچنین با توجه به افزایش خسارتی که آفات مقاوم به محصولات کشاورزی وارد می کنند باعث کاهش برداشت محصول شده و لذا تهدیدی جدی علیه امنیت غذایی کشور قلمداد می شود. بنابراین می توان گفت که تولید محصول سالم، بدون توجه به پدیده مقاومت،  امکان پذیر نخواهد بود. با توجه به اهمیت این موضوع، آموزش کارشناسان و مروجین کشاورزی که در ارتباط مستقیم با کشاورزان هستند، می تواند نقش بسیار مهمی در تبیین و اطلاع رسانی موضوع بین جامعه کشاورزی و در نهایت استفاده بهینه از آفت کش ها و مدیریت مقاومت ایفا کند.

 

Average :  0 |  Submitted :  0

Tags

    6.1.15.0
    V6.1.15.0